FAQ: Jullie meest gestelde vragen

Door

Maartje Lute

op

29 december 2016

Dat jullie goed voorbereid het verkoopproces in willen is duidelijk. Dit waren de dingen die jullie massaal van ons wilde weten.

Omdat wij dingen graag zo makkelijk mogelijk maken, hebben we een lijstje gemaakt  met de 10 meest gestelde vragen van vorig jaar ( 2016) , mét antwoorden en mét uitleg, nog eens op een rijtje.

10: Hoe maak ik een goede aanbiedingstekst voor mijn huis?

Een goede eerste indruk maak je maar 1 keer, dat geldt ook voor jouw huis. Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw huis zullen allereerst op de foto’s afgaan, maar daarna jouw tekst lezen. Zo zorg je ervoor dat jouw tekst aantrekkelijk en goed opgebouwd is.

9: Hoe kan ik een bod uitbrengen op een huis?

Heb je een huis bezichtigd dat aan jouw woonwensen voldoet en dat je kan betalen? Dan wil je waarschijnlijk graag een bod uitbrengen. Wil je precies lezen hoe dat moet? Wij leggen je het stapsgewijs uit.

8:  Tot welke leeftijd kan ik een hypotheek afsluiten?

Stel: je bent de 70 gepasseerd, (klein-)kinderen wonen aan de andere kant van het land en huren, ‘daar gooi je eigenlijk alleen maar geld mee weg’. Bovendien heb je een flink bedrag aan eigen geld dat je liever in een woning stopt, dan op een bankrekening laat staan met een lage rente. Maar tot welke leeftijd kun je eigenlijk een hypotheek krijgen?

7:  Inschrijven van de koopakte in het kadaster, is dat nodig?

De koopakte, ook wel koopovereenkomst genoemd, inschrijven in het Kadaster adviseren wij de koper te allen tijde. Het doel van registratie is dat de koper wettelijk beschermd wordt tegen een aantal risicovolle situaties. Lees hier welke dat zijn.

6:  Is de makelaarscourtage onderdeel van kosten koper?

De makelaarscourtage is geen onderdeel van de kosten koper en dient de koper apart te betalen. In deze blog vind je meer uitleg over de makelaarscourtage en de kosten koper.

5: Wat is een eigendomsbewijs van een woning?

Een eigendomsbewijs is het door het Kadaster gewaarmerkte bewijsstuk waarmee je aantoont dat jij de eigenaar bent van de woning. Een eigendomsbewijs hoort bij een woning en is niet persoonlijk. Bij de overdracht van een woning wordt het afschrift van de notaris verstrekt aan een volgende eigenaar.

4: Wie stelt de aanvaardingsdatum voor het huis vast?

De aanvaardingsdatum huis, ook wel overdrachtsdatum, transportdatum of datum van levering genoemd, is de datum waarop de koper eigenaar wordt van de woning. Na het tekenen van de akte van levering ontvangt de koper de sleutels van zijn nieuwe huis. Maar wie stelt die datum vast?

3: Wat zijn de ontbindende voorwaarden?

De ontbindende voorwaarden bij het kopen van een huis zijn de voorwaarden die een koper kan laten opnemen in de koopovereenkomst zodat de koop ontbonden kan worden als er aan die voorwaarden niet wordt voldaan. Ontbindende voorwaarden hebben veelal betrekking op het verkrijgen van financiering, Nationale Hypotheek Garantie en een bouwtechnische keuring. Lees hier de meest voorkomende ontbindende voorwaarden.

2: Wat is de drie dagen bedenktijd?

Na ondertekening van de koopovereenkomst heeft de koper, volgens de wet, drie dagen bedenktijd. De koper heeft het recht om binnen deze 3 dagen van aankoop van de woning af te zien. De 3 dagen bedenktijd gaan in nadat een getekend exemplaar van de overeenkomst aan de koper is overhandigd, maar er zitten wat mitsen en maren aan.

Maar van alle vragen die jullie hadden werd onderstaande vraag het meest gesteld: Hoeveel vierkante meter krijg je nou eigenlijk echt voor de vraagprijs?

1: Hoe wordt de woonoppervlakte in funda berekend?

Voor het berekenen van de woonoppervlakte gaat funda uit van binnenmaatse metingen (van muur tot muur) van vertrekken met een duidelijke woonfunctie. Makelaars dienen zich bij het berekenen van het woonoppervlakte van een huis te beperken tot de netto woonoppervlakte. Volgens de NVM meetinstructie vallen bergruimten, vlieringen en balkons daar bijvoorbeeld niet onder. Wij leggen het hier nog eens duidelijk uit.