Makelaarsland ervaringen: De eerste bieding

Door

Makelaarsland

op

2 oktober 2015

Verkoopster Jet Weilers schrijft over haar ervaring met Makelaarsland. In blog #3 lees je over de eerste bieding.

Bijna 50 bezichtigingsaanvragen; het resultaat van ruim een week op funda plus één verkoopbord en QR-code van Makelaarsland aan ’t raam op de 1e etage (we hadden ook nog twee – door ons ongebruikte – grote posters gekregen, evenals ’n stapeltje fraaie Makelkaartjes en Flyers met de hoofdfoto van ons huis erop)!

Uiteraard werden er ook weer een aantal afspraken geannuleerd en kwam een drietal – zonder bericht – niet opdagen. Overigens bij toeval opgevuld met enkele passanten (die doelbewust langs reden) en brutaalweg aanbelden met de vraag of ze á la minute mochten kijken. Wat resteerde waren even goed nog héél véél kijkers!

Drukke dagen vol bezichtigingen

Onze makelaar Stijn adviseerde na vier dagen om de bezichtigingen te gaan clusteren. Maar in de tussenliggende dagen had een derde van de geïnteresseerden – via afspraak – ons huis al bekeken. Men was unaniem zéér enthousiast, wat natuurlijk heel fijn is tijdens een rondleiding. ’t Geeft je extra energie en de motivatie om zo door te gaan. Vrijwel iedereen stelde de vraag, waarom we weg willen. In ons geval, een duidelijk antwoord: ’t Royale gezinshuis is na het uitgevlogen kroost, voor ons tweetjes gewoon te groot (en je moet al die kamers wel blijven schoonmaken, bepaald niet mijn hobby)!

’t Waren dus erg drukke dagen. Niet alleen de rondes en je verhaal over ’t huis en de fijne directe omgeving, maar óók om elke dag je huis zo optimaal mogelijk te presenteren. Met name de vele regenachtige dagen van afgelopen week (als mensen al met natte schoenen binnen komen), vroegen tussendoor om extra poetsbeurten van vestibule, gang en keuken. Uiteindelijk toch maar een extra paraplu en dweil neergelegd bij de keukendeur naar de tuin. Niet fraai, maar ’t scheelde wel!

De woningreview geeft duidelijkheid

Met elke dag meerdere rondleidingen krijg je aardig snel routine bij het dagelijkse ritueel, van doorluchten, sanitair poetsen en persoonlijke zaakjes (gebruikte handdoeken, tanden- en haarborstels) meteen na gebruik in een gesloten wasmand of plastic bakje te deponeren en die weer in een kast. En dan dus niet in vaste kasten, want die wil iedereen ook geopend zien! Gelukkig dat ik van nature vrij gestructureerd ben, dus zagen die er standaard vrij netjes uit.

In de avond van dag vier, ontvingen we via de Woningreview van Makelaarsland dit ‘bevrijdende’ bericht: “De woning voldoet aan de wensen van de belangstellende. De hr. x wil een bod uitbrengen. Uw makelaar neemt zo snel mogelijk contact op om het bod door te nemen. Wanneer het bod is uitgebracht neemt je makelaar contact met je op om de bieding te bespreken en de strategie te bepalen”. En de dag erop lag er inderdaad een mooi bod!

Bieding na bieding

Deze allereerste bieding – zonder enig voorbehoud – kwam van onze 7e kijker. De volgende twee biedingen (waarvan één onder voorbehoud van zo’n beetje alles wat je maar kunt bedenken) volgden een dag later, van kijkers No.3 en 11, plus een voor-aangekondigd bod van kijker No.10 (na een nog plaats te vinden tweede bezichtiging). Voorts een hele rits, die wel ’n bod wilden uitbrengen, maar eerst nog hun eigen huis moesten verkopen.

Onze makelaar Stijn adviseerde overigens voorlopig rustig af te wachten en nog niet in te gaan op de biedingen, gezien de grote interesse. Om vervolgens via “Inschrijving” het verkooptraject te vervolgen. Dit vinden wij moeilijk en het laatste niet heel sympathiek (hoewel dat emotie is). Maar óók vanwege ’t persoonlijke contact met de bieders en dus wetende dat zij zwanger zijn, met de daaraan (voor hen) gekoppelde tijdsdruk. Daarom in elk geval besloten om ze een vriendelijke ontvangstbevestigingsmail te sturen, met een dankwoord voor het bod en de mededeling “Wij zullen uiterlijk halverwege volgende week op jouw bod terug komen. We hopen dat je hier begrip voor heeft”. En dat hebben ze vooralsnog!

Bovendien wordt het zeer op prijs gesteld, zo getuigt o.a. dit antwoord (van kijker No.11): “Fijn dat je ons een bericht stuurt zodat we weten wanneer we een reactie op ons bod kunnen verwachten. Wij hebben een hele leuke bezichtiging gehad. Het is toch anders wanneer de bewoners het ‘gevoel van het huis’ zelf kunnen overdragen, dan wanneer een makelaar dat probeert te doen. Daarnaast zijn wij natuurlijk erg enthousiast over het huis zelf”.

Lees ook blog #1 en blog #2 van Jet!