Verkoopcoach de trend in de woningmarkt

Door

Makelaarsland

op

21 juli 2011

Simpelweg de ramen lappen en de tuin aanharken is in een stilgevallen huizenmarkt niet meer voldoende om de woning verkocht te krijgen.

Er is meer nodig om een huis ‘gelikt’ op Funda, Jaap of andere huizensites te presenteren zodat de verkoop wordt bespoedigd.

 

Styling opleidingscentrum House of KIKI introduceerde begin van dit jaar een nieuwe verkoopdienst: de verkoopcoach. De verkoopcoach biedt twee diensten aan. De verkoopcoach zorgt voor een uitgekiende presentatie door middel van verkoopstyling, professionele woningfoto’s, een enthousiaste aanbiedingstekst op een huizensite, uitgebreide 2D plattegronden en luxe brochures. Daarnaast is er een bezichtigingservice, waarbij de coach zorg draagt voor rondleidingen door het huis dat in de verkoop staat.

‘Makelaar gaat terug naar oerambacht’


De komst van dit nieuwe fenomeen in de woningmarkt betekent wederom meer concurrentie voor de traditionele makelaar. ‘Dat is juist,’ zegt Jeroen Stoop van Makelaarsland. ‘Ik denk dat dat onvermijdelijk was. Het makelaarsvak is naar mijn mening in de loop der tijd tot iets verworden dat niet meer helemaal past bij wat het vak oorspronkelijk was.

Dan ga ik terug naar het eerste begin, de zeventiende eeuw, toen het beroep van makelaar ontstond. Toen was een makelaar een onderhandelaar, die een huis waardeert en die de uiteindelijke koop schriftelijk vastlegde. In de loop der eeuwen zijn aan dat beroep tal van extra’s toegevoegd, waaronder het presenteren van huizen en het rondleiden door woningen. Vandaag de dag is de huizenmarkt volledig transparant geworden en zijn de presentatiemogelijkheden zo doorontwikkeld, dat een nieuwe, op zichzelf
staande dienst onvermijdelijk werd.

Samenwerking makelaar en Verkoopcoach


Er staan nu zo’n kwart miljoen woningen te koop. Om daartussen op te vallen, moet je veel meer moeite doen dan vijftien jaar geleden. Dat vergt een enthousiaste en tegelijk specialistische aanpak. Een verkoopcoach kan een huis zo aankleden dat het er beter uitziet en dus beter opvalt.

De makelaar moet weer terug naar zijn oerambacht als taxateur, onderhandelaar en vastlegger van de koop. Hij werkt daarbij samen met de verkoopcoach aan wie hij zijn etalage aanbiedt. Ze hebben elkaar nodig.’ Stoop legde zelf contact met de stylingopleiding om ze op het spoor van de opleiding tot verkoopcoach te zetten.

Makelaarsland heeft inmiddels zo’n 150 woningen waarbij een verkoopcoach is betrokken. Stoop: ‘Op de vierduizend woningen die we in de verkoop hebben lijkt dat niet zo veel, maar bij alles wat er nu bijkomt kiezen verkopers in twintig procent van de gevallen voor een verkoopcoach. Het werkt ook echt goed, we hebben een aantal baanbrekende successen behaald, ook met dure huizen, het moeilijkste segment momenteel.’

Bron: Bavam