Makelaarsland is een makelaarsorganisatie die een belangrijke rol heeft gespeeld in het openbreken van de makelaarstarieven en werkwijze. Het bedrijf is in 2004 opgericht door Jeroen Stoop.
Jeroen Stoop werkte voordat hij met Makelaarsland begon twaalf jaar bij een makelaarskantoor. Zijn idee voor een nieuwe formule is ontstaan doordat hij van zijn klanten vaak de terugkoppeling kreeg dat de makelaarskosten bij het verkopen van een huis te hoog waren. Vooral als de verdiensten afgezet werden tegen de inspanning van de makelaar.
Vanuit de gedachte dat de dienstverlening van de makelaardij niet meer aansloot op de wensen en de verwachtingen van de klant, is het idee ontstaan om een makelaarsorganisatie op te zetten waarbij de tarieven veel lager zouden zijn en waarvan de dienstverlening beter zou aansluiten bij de verwachtingen van de klant.
Nieuwe formule
Vanuit het credo ‘Verkopen doen we samen’ kwam Jeroen Stoop op een nieuwe formule. De nieuwe formule was gebaseerd op de drie volgende veranderingen die in de makelaardij moesten worden doorgevoerd.
– De verkoper moet actief betrokken worden bij het verkoopproces en begeleidt zelf de bezichtigingen;
– De verkoper wordt 24/7 op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen met betrekking tot de woning;
– De tarieven moeten sterk verlaagd worden, en het moet een vast tarief worden.
Het succes voor Makelaarsland bleef niet lang uit. In november 2004 heeft Jeroen Stoop zijn baan in de makelaardij opgezegd om zijn plannen verder uit te werken. Eind 2005 had hij al duizend huizen verkocht, en was Makelaarsland de marktleider van Nederland geworden. Het tarief van makelaars is gemiddeld omlaag gegaan na de lancering van Makelaarsland (Marktscan Woningmakelaardij (2012), NMa, p.36).
Verklaring van het succes
Het succes is te verklaren door meerdere facetten van de formule. Ten eerste is het verschil in de te hanteren tarieven groot. Door een vast laag tarief wijkt Makelaarsland sterk af van de tariefstelling van de concurrentie. Waar de concurrentie een percentage vraagt van de verkoopprijs, brengt Makelaarsland een tarief in rekening die onafhankelijk is van de verkoopprijs. Naarmate het te verkopen huis duurder is, wordt Makelaarsland goedkoper ten opzichte van de concurrentie.
Een tweede verklaring voor het succes is het feit dat de eigenaar van het huis zelf de rondleidingen verzorgd. Niemand kent het huis beter dan de eigenaar en de eigenaar kan hierdoor ook de kracht en de sfeer van het huis beter overbrengen. De onderhandelingen over de verkoopprijs worden uiteraard wel verzorgd door Makelaarsland zelf.
Bedrijfsstrategie van Makelaarsland
In de makelaardij was de strategie van Makelaarsland afwijkend van de reguliere strategie binnen de branche. De strategie was gebaseerd op de Blue Ocean Strategy (Engels voor blauwe oceaan strategie).
De strategie werd gepubliceerd in het door W. Chan Kim en Renée Mauborgne geschreven boek onder de titel “The Blue Ocean Strategy Institute”. De strategie kenmerkt zich door het creëren van nieuwe markten. De blauwe oceaan staat voor nog niet eerder bewerkte onderdelen van de markt. In dit deel van de markt bestaat nog geen concurrentie. De tegenhanger van de blauwe oceaan is de rode oceaan. In deze markt gaat de concurrentie de strijd met elkaar aan in dezelfde marktruimte.
Kenmerk van de blauwe oceaan is waardevernieuwing. Dit bestaat uit twee componenten, namelijk:
– Er wordt waarde gecreëerd zowel voor de klant als voor het bedrijf zelf;
– Het verminderen van de kosten door minder noodzakelijke aspecten weg te laten uit het concept.
Geschreven door Juul Dijkhuis