Welke documenten moet ik klaarleggen voor de woningopname?

Voor een woningopname zijn een aantal documenten van belang. De agent of taxateur zal hiernaar vragen en de documenten doornemen en controleren op bijzonderheden. Leg ze alvast klaar, dat is handig!

1. Eigendomsbewijs

Het eigendomsbewijs wordt ook wel de akte van levering genoemd. Hierin worden de afspraken uit de koopovereenkomst bekrachtigd en wordt men officieel eigenaar van de woning.

2. Tekeningen / plattegronden woning

Op de bouwtekeningen en/of plattegronden van je woning staan alle afmetingen die van belang zijn voor de berekening van de woonoppervlakte en de inhoud van de woning. Indien er wijzigingen op deze tekeningen of plattegronden zijn kun je dat ter plaatste aan de agent of taxateur aangeven. De woonoppervlakte wordt berekend conform de verplichte NVM meetinstructie.

3. Akte van splitsing

Met behulp van een akte van splitsing wordt een gebouw opgedeeld in meerdere appartementsrechten. In de akte wordt beschreven waaruit een appartementsrecht bestaat en welk aandeel een eigenaar heeft in de gemeenschap. Tevens wordt hierbij het splitsingsreglement vastgesteld, waarbij belangrijke regels worden vastgelegd.

4. Stukken Vereniging van Eigenaren

Met de stukken van de VvE worden onder andere het huishoudelijk reglement, de begroting en het meerjarenonderhoudsplan bedoeld. Met deze stukken kan de taxateur inschatten hoe actief en gezond de vereniging is.

Woningopname Makelaarsland

Als je je woning via Makelaarsland gaat verkopen, neemt de agent of taxateur uit jouw regio binnen drie werkdagen contact met je op voor het inplannen van een afspraak voor de woningopname. Het is aan te reden een kopie van het eigendomsbewijs, tekeningen en plattegronden van de woning klaar te leggen ter voorbereiding op de woningopname. Documenten als deze heb je ook nodig als je een appartement verkoopt, plus de akte van splitsing en de stukken van de Vereniging van Eigenaren.

 

Even overleggen met een makelaar

Heb je een vraag over de woningopname, of over een andere zaak omtrent de verkoop van je huis? Dan is het prettig om deze aan een makelaar te kunnen stellen, zonder meteen ergens aan vast te zitten. Bij Makelaarsland kan dat. Gewoon even overleggen met iemand met verstand van zaken en weer ophangen. Laat je gegevens achter en een van onze makelaars belt je terug!

Even overleggen met een makelaar

Veelgestelde vragen

Hoe werkt de woningopname?

Waarom heb ik een woningopname nodig?

Wat is het verschil tussen een woningopname en taxatie?

Alle veelgestelde vragen

Kennismaken?

Stel al jouw vragen in een gratis en vrijblijvend gesprek met één van onze adviseurs.

‘Ja, ik wil deze video kijken!’, denkt je natuurlijk. Klik dan op de knop Akkoord.

Hiermee plaats je automatisch de cookies van het niveau ‘Compleet’, waardoor onze site optimaal werkt. Meer info over onze cookies: privacyverklaring. Hier kun je je keuze achteraf ook altijd aanpassen.