Aanvaardingsdatum van mijn huis

De aanvaardingsdatum is de datum waarop je als koper eigenaar wordt van het huis. Dit wordt ook wel de overdrachtsdatum, transportdatum of datum van levering genoemd. Na het tekenen van de akte van levering wordt de akte in het kadaster ingeschreven en bij jij officieel eigenaar.

Onderdeel van onderhandelingen

De aanvaardingsdatum is onderdeel van de onderhandelingen. De verkoper geeft aan wanneer de aanvaarding van het huis kan plaatsvinden. Dat kan ‘per direct’, ‘per datum’ of ‘in overleg’. Bij het uitbrengen van een voorstel geef je als koper aan wanneer jij het huis wil aanvaarden. Als jullie het eens zijn over de datum, wordt deze vastgelegd in de koopovereenkomst. Meestal wordt de aanvaardingsdatum gesteld op de eerste van de maand, maar dat zou op elke werkdag in het jaar kunnen zijn.

Onderdeel van onderhandelingen

Aanvaardingsdatum wijzigen

Je kunt van de aanvaardingsdatum afwijken, als beide partijen hiermee akkoord gaan. Dat wordt dan opgenomen in de koopovereenkomst. Als één van de partijen toch niet mee wil werken aan een andere datum, dan geldt de datum die in eerste instantie is genoemd in de koopovereenkomst.

Overdracht woning

De aanvaardingsdatum ligt over het algemeen binnen 3 tot 4 maanden na het uitbrengen van de hypotheekofferte. Er zit vaak een geldigheid vast aan een hypotheekofferte. Tegenwoordig is dat rond de 6 maanden. De hypotheekverstrekker is vaak snel met leveren. Meestal heb je zo’n offerte binnen enkele dagen binnen.

Het is mogelijk de geldigheidsduur te verlengen, maar dat kost geld. De zogenoemde bereidstellingsprovisie loopt al snel op tot duizenden euro’s. En die hou je natuurlijk liever in je zak.

Overdracht woning

Eigendomsoverdracht

Als de bedenktijd en de data van eventuele ontbindende voorwaarden verstreken zijn, is de koop definitief. Nu rest nog de dag dat de eigendomsoverdracht van de woning plaatsvindt. Voor de eigendomsoverdracht gaan koper en verkoper samen naar de notaris. De koper is verplicht een notaris in te schakelen. De notaris is als enige verplicht om de notariële akte op te maken. De notariële akte bestaat uit de eigendomsakte en de hypotheekakte.

Transportakte en hypotheekakte

De eigendomsakte wordt ook wel transportakte, de juridische levering of de leveringsakte genoemd. De hypotheekakte is het officiële contract dat hoort bij de hypotheek die afgesloten is bij het huis. Als beide documenten kloppen wordt de notariële akte getekend en de koopsom voldaan. Vanaf dit moment is de koper officieel de trotse eigenaar van een nieuwe woning. De verkoper overhandigt tot slot de sleutels van het huis aan de koper. De notaris zorgt voor het inschrijven van de transportakte en hypotheekakte in de daarvoor bestemde registers. De eigendomsoverdracht is dan een feit.

Koopsom huis

De financiële afwikkeling van een overeenkomst vindt plaats tijdens de eigendomsoverdracht van de woning. Enige dagen na de eigendomsoverdracht zal de koopsom op je rekening worden bijgeschreven. Heb je nog schulden op de woning, zoals een hypotheek, dan zullen deze eerst in mindering worden gebracht op het aan jou over te maken bedrag. De notaris die de overdracht behandelt, zal hiervoor zorgdragen. Indien de koopsom van de woning lager is dan de hypotheekschuld, dien je er wel zorg voor te dragen dat je het verschil voor de eigendomsoverdracht aan de notaris overmaakt.

Wat moet ik meenemen naar de notaris voor de eigendomsoverdracht?

Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht van een huis heeft de notaris al in zijn bezit. En vergeet niet de sleutels van de woning mee te nemen. Traditioneel worden deze na de ondertekening bij de notaris overhandigd.

Je zou de stukken ongeveer drie dagen vóór de overdracht van je huis moeten ontvangen. Is dit bij jou niet het geval? Neem dan contact op met de notaris.

Meterstanden doorgeven bij verhuizing

Door tijdens de inspectie van de woning een meterstandenformulier in te vullen, heb je de eindstanden in een duidelijk overzicht staan. Zo voorkom je eventuele misverstanden. Je stuurt dit formulier naar je energieleverancier.

Meterstandenformulier downloaden

Meterstanden doorgeven bij verhuizing

Moet ik voor de overdracht alle gaatjes in muren dichten?

De woning dient geleverd te worden in dezelfde staat als tijdens de inspectie van de woning. Zaten er tijdens de bezichtiging gaten in de muur met pluggen en met haakjes, waar bijvoorbeeld schilderijen aan hingen, dan hoeven die niet gedicht te worden. Mochten er kleden zijn neergelegd of schilderijen zijn opgehangen om ernstige beschadigingen uit zicht te krijgen dan moeten deze wel hersteld worden voor de overdracht.

Even overleggen met een makelaar

Heb je een vraag over de eigendomsoverdracht van je (nieuwe) woning, of over een andere zaak over de verkoop of aankoop van een woning? Dan is het prettig om deze aan een makelaar te kunnen stellen, zonder meteen ergens aan vast te zitten. Bij Makelaarsland kan dat. Gewoon even overleggen met iemand met verstand van zaken en weer ophangen. Laat je gegevens achter en een van onze makelaars belt je terug!

Even overleggen met een makelaar

Kennismaken?

Stel al jouw vragen in een gratis en vrijblijvend gesprek met één van onze adviseurs.

‘Ja, ik wil deze video kijken!’, denkt je natuurlijk. Klik dan op de knop Akkoord.

Hiermee plaats je automatisch de cookies van het niveau ‘Compleet’, waardoor onze site optimaal werkt. Meer info over onze cookies: privacyverklaring. Hier kun je je keuze achteraf ook altijd aanpassen.