Hoe werkt het digitaal ondertekenen van je koopcontract?

Door

Maartje Lute

op

13 november 2017

Vanaf oktober 2017 kun je bij Makelaarsland je koopcontract digitaal ondertekenen. Geen gedoe met een papierwinkel die uitgeprint, ingescand en heen en weer gestuurd moet worden.  Bovendien is deze manier van ondertekenen heel veilig.

Digitaal ondertekenen voorkomt identiteitsfraude

Het digitaal ondertekenen wordt in samenwerking met iDIN gedaan. Deze partij controleert de identiteit van alle partijen die ondertekenen. iIDIN is het gezamenlijk initiatief van diverse grote Nederlandse banken, waarmee de identiteit van koper en verkoper kan worden vastgesteld.

Bekijk hier alle veelgestelde vragen over ondertekenen met iDIN.

Wanneer niet digitaal ondertekenen?

Een digitale ondertekening is alleen mogelijk als zowel de koper als verkoper voor deze manier van ondertekenen kan kiezen. Bij Makelaarsland is digitaal ondertekenen inmiddels de standaard maar er zijn redenen waarom dit niet mogelijk is.

  1. De deelnemers moeten aangesloten zijn bij één van de deelnemende banken.
  2. De deelnemers moeten een Nederlands rekeningnummer hebben.
  3. De deelnemers moeten een ‘eigen’ e-mailadres hebben.

Mocht het digitaal ondertekenen niet lukken dan zorgt makelaarsland voor een vervangend document dat op de traditionele papieren manier getekend kan worden, geen probleem

Hoe gaat het in z’n werk?

Als de definitieve koopovereenkomst, inclusief de bijbehorende lijst van zaken gereed is, geeft Makelaarsland dit door aan Signhost. Zij gaan direct aan de slag. De verkopers en kopers ontvangen een e-mail van Signhost met daarin een persoonlijke link naar de definitieve koopovereenkomst. Eerst zullen alle partijen zichzelf (thuis) moeten identificeren aan de hand van iDeal. Daarna kan het ‘echte’ digitale ondertekenen beginnen. Dit gaat allemaal in 1 sessie, je hoeft niet wachten op de andere partijen. Na het openen van de link kan zowel de koper als de verkoper heel eenvoudig de koopovereenkomst digitaal ondertekenen.

Nadat alle betrokken partijen het koopcontract ondertekend hebben, krijg je hierover een e-mail. De getekende koopovereenkomst vind je ook terug in jouw MijnMakelaarsland. Makelaarsland zorgt voor de verdere afhandeling, zoals het toezenden van de koopovereenkomst met alle stukken naar de notaris. Vervolgens hoor je van de notaris wanneer hij of zij de getekende koopovereenkomsten hebben ontvangen.

Bekijk hier de veelgestelde vragen over digitaal ondertekenen.