Digitaal ondertekenen; hoe werkt dat?

Door

Roos van Schaaijk

op

21 maart 2020

Digitaal ondertekenen van de koopovereenkomst is betrouwbaar en veilig en juist met de huidige maatregelen rondom het coronavirus is dat hard nodig. Geen lichamelijk contact, geen risico. Bij Makelaarsland kun je de opdracht tot dienstverlening en het koopcontract digitaal ondertekenen.

>> Alles over de huizenmarkt en het coronavirus

Digitaal ondertekenen voorkomt identiteitsfraude

Geen gedoe met een papierwinkel die uitgeprint, ingescand en heen en weer gestuurd moet worden. Bovendien is deze manier van ondertekenen heel veilig en moeten ook makelaars de richtlijnen van de Wwft volgen. Hoe werkt het?

Het digitaal ondertekenen wordt in samenwerking met iDIN gedaan. Deze partij controleert de identiteit van alle partijen die ondertekenen. iDIN is het gezamenlijk initiatief van diverse grote Nederlandse banken, waarmee de identiteit van koper en verkoper kan worden vastgesteld.

Wanneer niet digitaal ondertekenen?

Een digitale ondertekening is alleen mogelijk als zowel de koper als verkoper voor deze manier van ondertekenen kan kiezen. In de volgende gevallen is het helaas niet mogelijk:

  1. Niet aangesloten bij één van de deelnemende banken.
  2. De deelnemers moeten een ‘eigen’ e-mailadres hebben.

Mocht ondertekenen via iDIN niet lukken dan zorgt Makelaarsland voor een vervangend document dat op de traditionele papieren manier getekend kan worden, geen probleem!

Hoe gaat het in z’n werk?

  • Aan het einde van het verkooptraject, als jouw huis is verkocht, wordt de definitieve koopovereenkomst inclusief de bijbehorende lijst van zaken klaargezet.
  • Makelaarsland geeft dit door aan Signhost. Zij gaan direct aan de slag. De verkopers en kopers ontvangen een e-mail van Signhost met daarin een persoonlijke link naar document dat getekend moet worden.
  • Eerst zullen alle partijen zichzelf (thuis) moeten identificeren aan de hand van iDIN. Daarna kan het ‘echte’ digitale ondertekenen beginnen. Dit gaat allemaal in 1 sessie, je hoeft niet wachten op de andere partijen. Na het openen van de link kan zowel de koper als de verkoper heel eenvoudig de koopovereenkomst digitaal ondertekenen.
  • Nadat alle betrokken partijen het koopcontract ondertekend hebben, krijg je hierover een e-mail. De getekende koopovereenkomst vind je ook terug in jouw MijnMakelaarsland.
  • Makelaarsland zorgt voor de verdere afhandeling, zoals het toezenden van de koopovereenkomst met alle stukken naar de notaris. Vervolgens hoor je van de notaris wanneer hij of zij de getekende koopovereenkomsten hebben ontvangen.

Ook aan het begin van het verkooptraject maken wij gebruik van digitaal ondertekenen. De opdracht wordt gegeven en dan wordt de opdracht tot dienstverlening door ons opgesteld. Dit werkt hetzelfde het hierboven beschreven stappenplan.

Bekijk hier de veelgestelde vragen over digitaal ondertekenen.

Binnen 1 minuut de waarde van jouw woning weten?

Waarde berekenen

‘Ja, ik wil deze video kijken!’, denkt je natuurlijk. Klik dan op de knop Akkoord.

Hiermee plaats je automatisch de cookies van het niveau ‘Compleet’, waardoor onze site optimaal werkt. Meer info over onze cookies: privacyverklaring. Hier kun je je keuze achteraf ook altijd aanpassen.