Spraakmakende Innovaties in de huizenmarkt

Door

Maartje Lute

op

5 januari 2017

Als we ervan uitgaan dat alles wat in de USA gebeurt een goede indicator is voor wat er bij ons gaat gebeuren, lijkt het erop dat de huizenmarkt definitief verandert.

Op vastgoed.nl lazen wij een blog waarin de meest spraakmakende innovaties staan beschreven. Jeroen Stoop (directeur van Makelaarsland) geeft zijn mening over deze innovaties en vertelt wat voor rol Makelaarsland hier al in speelt.

Koopovereenkomst digitaal tekenen

De Online afhandeling van de verkoop en koop van huizen zal een grote vlucht nemen in 2017. Docusign, een bedrijf dat online contracten tekenen mogelijk maakt, gaat naar de beurs. Die beursgang wordt nu al gezien als de belangrijkste van dit jaar. Kun je bij Makelaarsland al digitaal ondertekenen?

Jeroen: “De digitale ondertekening zal inderdaad een belangrijke rol gaan spelen bij het kopen en verkopen van een woning. Traditioneel wordt de koopovereenkomst nog in papieren versie, op het kantoor van de makelaar, thuis of in sommige gemeentes bij de notaris ondertekend. Maar er komen steeds meer opties om via internet te ondertekenen. Deze handtekening is net zo rechtsgeldig als een geschreven handtekening en kan dus uitstekend worden ingezet voor de ondertekening van de koopovereenkomst. Makelaarsland is inmiddels ook met een digitale tekenoplossing gekomen.”

Transparant online bieden

In de VS krijgen grote spelers die faciliteren in een transparant online biedingsproces voet aan de grond. Biedingen worden op die manier alleen bepaald door de koper en worden transparant aan de verkoper aangeboden. Het informatie-monopolie van de makelaar is op die manier voorgoed voorbij: transparante adviezen en juridische begeleiding worden essentieel voor de dienstverlening makelaars.

Jeroen: “Transparant en online bieden zien we in Nederland nog niet goed van de grond komen. Een recente proef is mislukt omdat niet elke verkoper blij was met zo’n transparant systeem. De verkoper wil dit alleen als dit de verkoopprijs ten goede komt. En dat is alleen zo bij populaire woningen waarop veel wordt geboden. De koper wil uiteraard wel optimale transparantie maar of dat gunstig is, is maar de vraag. Door vrienden of familie te laten bieden, zou de prijs eenvoudig kunstmatig opgedreven kunnen worden. Makelaarsland geeft daarom de voorkeur aan een inschrijving in plaats van een online biedsysteem. Overigens werken wij wel met biedingsformulieren die online kunnen worden ingevuld. Hiermee helpen wij kopers om een zorgvuldige en volledige bieding te doen.”

Platforms die huizen doorverkopen

De grootste innovatie op de huizenkoop- en verkoopmarkt zijn diensten als Opendoor en Knock.co: platforms die de verkoper direct een bepaald bedrag geven voor het huis. Dat betekent snel verkopen, met weinig risico en geen courtage. Wellicht zal de verkoper enkel een iets lagere prijs ontvangen dan aanvankelijk gehoopt. Maar: als je je huis via het platform verkocht hebt en het platform verkoopt vervolgens het huis voor een hogere prijs binnen 45 dagen door, dan ontvangt de verkoper dat verschil, bovenop de reeds betaalde prijs. Onherroepelijk zullen bedrijven vergelijkbaar met Opendoor en Knock.co in Nederland ook opduiken en dat zou wel eens een serieuze uitdaging kunnen vormen voor de makelaardij.

Jeroen: “Ook in Nederland zien we al enkele jaren opkopers op de markt. Er zijn zeker individuele omstandigheden denkbaar waardoor deze verkoopwijze aantrekkelijk is. Ik ben echter van mening dat de maximale prijs alleen wordt behaald door je woning aan een zo’n breed mogelijk publiek aan te bieden. Hiervoor moet je, samen met je makelaar alle kanalen openzetten. Hieronder valt het aanbieden op Funda en andere woningsites maar zeker ook op social media, via mailings en het NVM zoekersbestand.”

Overleeft funda?  

De kenners roepen al heel lang dat de monopolypositie van funda onhoudbaar is. Mogelijke concurrenten komen naar verwachting uit alle hoeken, van wizzkids op zolderkamers tot de grootste spelers als Facebook en Google. Nu wordt er in Amerika gespeculeerd dat Zillow, de funda van de VS, volgend jaar waarschijnlijk op overnamepad zal gaan in Europa. Wat zijn de mogelijke consequenties hiervan? Wordt het gehele makelaarsmodel veranderd? Gaan we dan richting een broker – agent model?

Jeroen:  “Funda is een uitermate sterk merk met een trouwe achterban van makelaars. Dit maakt dat funda niet snel de etalage zal opzoeken om verkocht te worden. Vermoedelijk zal een bedrijf zoals Zillow zich daarom eerst op andere landen richten, landen die ook wat meer volume hebben. Het broker – agent model zal zeker meer gaan toenemen. Het is de zzp’er van de makelaardij en helemaal van deze tijd. Geen kantoor en alleen het veldwerk. Deze agents zullen op zoek gaan naar een platform en service-organisatie binnen de makelaardij om hen te ondersteunen. Een mooie kans voor Makelaarsland die de verkoper nu ook al optimaal ondersteunt op dit gebied.”

Bots

Bots gaan het werk overnemen. Wij consumenten zullen steeds meer gewend raken om onze informatievoorziening af te handelen via een ‘messenger’app: Facebook Messenger, Telegram, Skype, WhatsApp, WeChat. Deze messenger platforms zullen de nieuwe browsers worden door middel van bots, die je zo kunt programmeren zodat zij op dit soort platforms opdrachten uit kunnen voeren. Bijvoorbeeld: ‘zoek een huis dat bij mij past via Facebook Messenger’. De bot gaat dan op basis van jouw profiel op zoek naar een huis dat goed bij je past en antwoordt jou in de app…

Jeroen: “Dit kan wel eens een revolutie binnen de makelaardij betekenen. Voor de woningzoekende is het uiteraard een handige tool, hierdoor worden traditionele zoekopdrachten bij makelaars of woningsites overbodig. Zeker als verkopers massaal zelf hun woning op social media gaan posten. Gelukkig voor de traditionele makelaars zal de ondersteuning voor juridische zaken en de onderhandelingen voorlopig nog wel blijven. Ook prijsbepaling en verkoopstrategie is nu (nog) vakwerk. Daar bieden wij onze klanten nu ook alle ondersteuning in.”
Bron: vastgoed.nl