Huizen bezichtigen was nog nooit zo populair als dit jaar

Door
Sophie van Gorsel
op

Het aantal bezichtigingen per verkochte woning is dit jaar hoger dan ooit, zo blijkt uit cijfers van Makelaarsland. Tot nog toe vinden er in 2021 gemiddeld ruim dertien bezichtigingen per te koop staand huis plaats. In 2020 was dat nog iets minder dan tien. In de maanden april, mei en juni is er zelfs twee keer zoveel bezichtigd als in dezelfde periode vorig jaar.

De temperatuur op de woningmarkt blijft dus onverminderd hoog en dat resulteert in behoorlijk wat stress. Uit onderzoek van Makelaarsland onder meer dan duizend Nederlanders met een koophuis blijkt dat één op de vijf mensen een huizenjacht als zeer stressvol ervaart. Precies de helft van de mensen voelt op zijn minst onrust bij hun zoektocht en het bezichtigen van nieuwe woningen.

Biedingen plafonneren opnieuw

Bieden op een nieuw huis wordt door veel respondenten aangemerkt als het meest stressvolle onderdeel van het koopproces. 62 procent ervaart onrust door het bieden, waarvan 36 procent zelfs aangeeft veel stress te ervaren. Directeur van Makelaarsland Gijs van Wijgerden geeft aan dat zijn meest recente interne data een weerslag is van dat gevoel. “Mede door het lage aanbod van huizen zien we in de cijfers terug dat alle huizenjagers in een wedloop zijn verwikkeld. Ook in november is er in 78 procent van de gevallen boven de vraagprijs geboden en dat is wederom hoger dan het jaargemiddelde. Dat is een absolute stijging van ruim twintig procent ten opzichte van november vorig jaar.”

Onwetendheid voedingsbodem voor stress

Niet alleen de markt maar ook een deel van de mensen kampt dus met spanning. Gijs van Wijgerden betreurt dat: “Ik snap het wel. Een huis kopen is een belangrijke beslissing die je maar een paar keer maakt  in je leven en er is dan veel behoefte aan houvast. Ik geloof dat er meer rust en duidelijkheid ontstaat als mensen beter op de hoogte zijn van wat er komt kijken bij een huizenjacht. Onwetendheid is namelijk vaak de voedingsbodem voor onnodige stress.”

Uit het onderzoek van Makelaarsland blijkt dat 33 procent uiteindelijk een aankoopmakelaar zou inschakelen. De redenen om daartoe over te gaan zijn interessant en volgens Makelaarsland ook exemplarisch voor de situatie waarin de huizenmarkt zich nu begeeft. Als belangrijkste reden geven mensen aan dat ze zodoende hopen de krapte op de arbeidsmarkt te omzeilen, maar als reden nummer twee laten ze weten dat het gebrek aan kennis hen parten speelt en dat ze daarom leunen op de aankoopmakelaar. 

‘Nederlander leunt graag op expert’

Slechts zestien procent van de ondervraagden is goed op de hoogte van de wet- en regelgeving rondom de koop van een huis. 27 procent geeft aan over zo weinig kennis te beschikken dat zij überhaupt niet in staat zijn om tijdens de huizenjacht zelf dingen te regelen. Om die reden schakelen ze vervolgens een aankoopmakelaar is. “Met het inschakelen van expertise is niets mis, maar wat mij blijft opvallen is dat mensen vervolgens volledig op die expert gaan leunen”, vertelt Van Wijgerden. “Consumenten hebben tegenwoordig allerlei instrumenten tot hun beschikking om ook zelf onderzoek te doen. Jezelf wegwijs maken in deze markt maakt je zekerder en daarmee sterker.”

‘Ja, ik wil deze video kijken!’, denkt je natuurlijk. Klik dan op de knop Akkoord.

Hiermee plaats je automatisch de cookies van het niveau ‘Compleet’, waardoor onze site optimaal werkt. Meer info over onze cookies: privacyverklaring. Hier kun je je keuze achteraf ook altijd aanpassen.