Wanneer je een woning verkoopt of aankoopt, is het verplicht voor de makelaar om een verificatie uit te voeren om zeker te weten dat jij het bent. Wanneer dit niet in levende lijve lukt, moet dit digitaal plaatsvinden. Makelaarsland verifieert jou dan door middel van iDIN, de verificatiemethode die door banken is ontwikkeld en daarmee is het helemaal veilig.
Het werkt als volgt: je ontvangt van Makelaarsland een persoonlijk bericht met een unieke link. Je logt eenmalig in bij jouw bank via iDIN. Dit werkt net als iDeal, alleen gebruik je het niet om geld over te maken, maar om eenmalig je gegevens aan ons te bevestigen zodat wij weten dat jij het bent.
Als je een woning koopt of verkoopt dan heeft de makelaar een kopie van jouw identiteitsbewijs nodig. Uit veiligheidsoverwegingen vraagt Makelaarsland om deze niet per e-mail te versturen maar zelf toe te voegen in MijnMakelaarsland. Dit is een beveiligde omgeving waarin je met een paar simpele stappen jouw kopie kunt aanleveren.
Onzichtbaar maken van pasfoto en BSN-nummer
Makelaarsland mag, vanwege de algemene verordening gegevensbescherming, jouw kopie niet zomaar opslaan. Het is belangrijk dat je daarom een aantal gegevens onherkenbaar maakt.
Dit doe je heel eenvoudig via de MakelaarslandID app voor Android of Apple. Hiermee maak je een foto van je identiteitsbewijs en streep je de pasfoto door. De overige gegevens moeten wel in beeld blijven.
Heb je hulp nodig? Bel met onze juridische afdeling via 088 200 3003.
Absoluut! Zowel voor ML Online als ML Lokaal betaal je een vast tarief inclusief BTW. En dat geldt ook voor onze aankoopmakelaar.
De foto’s van jouw huis zijn het belangrijkste onderdeel bij de verkoop. Kun je zelf foto’s maken en heb je hier ervaring mee? Ga direct aan de slag, je kunt je foto’s vervolgens altijd laten checken door de makelaar. Het is heel belangrijk dat de kwaliteit van de foto’s hoog is, daarmee komt jouw woning namelijk hoger in de zoeklijsten van funda. Ook wordt de woning beter bekeken met een goede hoofdfoto en dat resulteert weer in meer interesse voor jouw woning. Je kunt tenslotte maar één keer een eerste indruk achterlaten. Valt het resultaat tegen of laat je het liever over aan een expert? Schakel dan één van onze fotografen in.
Elk huis is anders en elke verkoper ook. Heb je tijd, wil je kosten besparen of leid je mensen liever zelf rond? Kies dan Makelaarsland Online. Voor onze verkopers die alles uit handen willen geven is Makelaarsland Lokaal de beste keuze.
Woningopname en juridische check
Een lokale NVM taxateur komt langs voor de woningopname. Hij is op de hoogte van de markt in jouw buurt. Ondertussen maakt onze juridische afdeling jouw woningdossier compleet.
Woningpresentatie
Jij start met de woningpresentatie. Heb je hulp nodig met de tekst? Dan staat jouw makelaar natuurlijk voor je klaar. Maak zelf krachtige foto’s of laat onze professionele fotograaf dit voor je doen.
Verkoopstrategie en publicatie
Juist in deze markt maakt de verkoopstrategie het verschil. Met jouw makelaar bespreek je dé verkoopmethode voor jouw situatie. Wij schrijven het NVM zoekersbestand aan en publiceren jouw huis op funda.
Bezichtigingen en onderhandelingen
Je ontvangt een melding als geïnteresseerden jouw huis willen bezichtigen. Deze plan jij in wanneer het jou schikt. Is er een bod? Dan gaat jouw makelaar direct aan de slag om de beste prijs te realiseren.
Koopovereenkomst en afhandeling
Is er overeenstemming bereikt? Gefeliciteerd! Dan stelt jouw makelaar, samen met onze juridische afdeling de koopovereenkomst op. Pas als jij helemaal tevreden bent, zit ons werk erop.
Woningopname en juridische check
Jouw Agent komt langs voor de woningopname en kennismaking. Hij woont in de regio en kent de markt in jouw buurt. Ons juridische team maakt het woningdossier compleet.
Woningpresentatie
Jouw Agent gaat aan de slag met de woningpresentatie en schrijft in afstemming met jou een wervende aanbiedingstekst. Wil je foto’s zelf maken? Dat kan! Of kies voor onze fotograaf.
Verkoopstrategie en publicatie
Met je Agent bespreek je dé verkoopmethode voor jouw situatie. Met welke vraagprijs en strategie zetten we jouw huis in de markt? De Agent benadert het NVM zoekersbestand en promoot de woning op funda.
Bezichtigingen en onderhandelingen
Jouw Agent neemt verder alles uit handen. Zo ook de bezichtigingen. Is er een bod gedaan? Dan onderhandelt de Agent direct totdat de beste prijs is gerealiseerd. Uiteraard blijf jij op de hoogte.
Koopovereenkomst en afhandeling
Bij overeenstemming stelt jouw Agent samen met onze juridische afdeling de koopovereenkomst op. Van de tekenafspraak tot en met de inspectie en sleuteloverdracht staat jouw Agent paraat.
Bezichtigen en waardebepaling
Onze Makelaarsland Agent gaat mee om een woning te bezichtigen. De Agent is ervaren en heeft alle data tot zijn of haar beschikking om jou goed te adviseren over de waarde van een woning.
Juridische en bouwkundige aspecten
Onze eigen juridische afdeling zit klaar om juridische zaken tot op de bodem te onderzoeken. Jouw Agent signaleert bouwkundige aspecten tijdens de bezichtiging.
Advies openingsbod en onderhandelingen
Jouw Makelaarsland Agent weet wat je moet bieden en onderhandelt namens jou met de verkopend makelaar. Jouw Agent gaat tot het uiterste om de woning tegen de meest gunstige voorwaarden en scherpste prijs aan te kopen.
Ondertekening koopakte en termijnbewaking
De koopovereenkomst wordt door ons zorgvuldig gecontroleerd, zodat we zeker zijn dat alle afspraken goed zijn vastgelegd en jij zorgeloos kunt tekenen.
Opleveringsinspectie en overdracht
Tijdens de inspectie is jouw Makelaarsland Agent aanwezig om de staat van de woning nogmaals te controleren. En dan op naar de notaris om te tekenen voor jouw nieuwe thuis!
Het is belangrijk om op tijd persoonlijk hypotheekadvies in te winnen. Via Makelaarsland kun je eenvoudig een gratis oriënterend hypotheekgesprek met ING aanvragen. Tijdens dit gesprek krijg je antwoord op al jouw vragen, zoals: “Wat kan ik maximaal lenen?” en “Welke hypotheekvorm past bij mij?”.
Vraag hier jouw gratis hypotheekgesprek aan.
In 2003 is in de wet opgenomen dat de koop van een woning door een consument-koper (particulier) schriftelijk moet worden aangegaan: het schriftelijkheidsvereiste. Voor die tijd kon een particulier ook mondeling een woning kopen.
Schriftelijk betekent hier: een door beide partijen ondertekende koopovereenkomst. Dit betekent dat een bevestiging van de afspraken per e-mail, of een toegestuurd concept van de koopovereenkomst, hier niet onder vallen. Lees alles over het schriftelijkheidsvereiste.
Wil je snel een gevoel van de mogelijke opbrengst van je eigen huis? Makelaarsland heeft inzicht in alle recente transacties, marktontwikkelingen en verhuisbewegingen. We kunnen zelfs al zien hoeveel serieus geïnteresseerden er voor jouw huis zijn.
Vraag snel een informatiegesprek aan.
Ja, dat kan zeker! Als je onze app hebt gedownload kun je gemakkelijk een zoekopdracht aanmaken. De app zorgt ervoor dat je altijd direct van het nieuwste aanbod op de hoogte bent. En het beste hieraan is dat dit aanbod voldoet aan al jouw woonwensen. Lees meer over de zoekersapp.
De woning hoort opgeleverd in dezelfde staat als tijdens de bezichtiging en overeenstemming. Zaten er tijdens de bezichtiging gaten in de muur met pluggen en haakjes, waar bijvoorbeeld schilderijen aan hingen, dan hoeven deze niet gedicht te worden. Mocht er een vloerkleed zijn neergelegd of een schilderijen zijn opgehangen om ernstige beschadiging uit het zicht te krijgen, dan moet dit wel hersteld worden voor de overdracht.
Vroeger was het in veel huwelijken zo geregeld dat de eigen woning alleen op naam van de man stond geregistreerd. Dat is niet meer van deze tijd. Maar ook tegenwoordig komt het nog veel voor dat gehuwde stellen samen in een huis wonen terwijl dat huis niet op naam van beide partners staat. Zo denk je misschien dat de persoon op wiens naam het huis staat, zelfstandig de woning zou kunnen verkopen en zijn of haar partner zomaar op straat zou kunnen zetten. Hij of zij is immers alleen eigenaar?
Zo eenvoudig is het toch niet.
Om te voorkomen dat iemand zomaar kan worden beroofd van een dak boven zijn of haar hoofd is het zogenaamde toestemmingsvereiste in het leven geroepen. Hierdoor worden echtgenoten of partners, ook in het belang van het gezin, tegen elkaar beschermd. Lees hier meer over het toestemmingsvereiste.
Nee, dit is niet direct het geval. De WOZ-waarde kan wellicht een indicatie zijn voor de marktwaarde maar staat daar verder los van. De WOZ-waarde wordt ook op een andere manier berekend, puur modelmatig. Er komt dus over het algemeen geen taxateur het pand van binnen bekijken. We komen veel voorbeelden tegen waarbij de WOZ-waarde veel hoger is dan de marktwaarde of de koopsom, maar er zijn net zo veel voorbeelden waarbij het andersom is. Lees hier alles over de WOZ-waarde.
De term Wwft komt je waarschijnlijk steeds vaker tegen, vooral in combinatie met privacy, veiligheid én het digitaal ondertekenen van jouw koopcontract. De Wwft staat voor de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering. Lees de uitgebreide blog over wat het is en waarom het nodig is.
Alle gegevens die we van onze kopers en verkopers hebben zijn alleen voor ons inzichtelijk. Bij het uitvoeren van de opdracht zullen persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt en overeenkomstig de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).
Je kunt ons telefonisch of per e-mail bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 17:30 en op zaterdag van 9:00 tot 16:00. Verder zijn we via Facebook Messenger te bereiken, daar geven we zo snel mogelijk antwoord op al jouw vragen.
Je kunt jouw klacht telefonisch en schriftelijk indienen. Heb je je klacht telefonisch gemeld? Dan zullen we vaak vragen of je deze ook nog schriftelijk wilt aanmelden. Omschrijf duidelijk wat jouw klacht is en wat je van Makelaarsland verwacht. Vergeet niet je eigen gegevens te vermelden zoals jouw naam, adresgegevens, e-mailadres en telefoonnummer.
De e-mail stuur je naar:
info@makelaarsland.nl
o.v.v. ‘Klacht’
En een brief naar:
Makelaarsland B.V.
Keesomstraat 16B
1821 BS Alkmaar
o.v.v. ‘Klacht’
Ja dat kan zeker. Voordat je hebt besloten om met Makelaarsland te verkopen, kun je de app al uitproberen. Je kunt een woningpresentatie maken, een zoekopdracht geven en bekijken hoe de app-omgeving werkt. Op deze pagina hebben we meer informatie over het uitproberen van de app.
De betaling van de makelaarskosten lopen via de notaris bij de overdracht van de woning op het moment dat deze definitief verkocht is. Makkelijk toch?
Voordat de taxateur of Makelaarsland Agent is geweest kun je de opdracht altijd kosteloos (telefonisch) annuleren. Als de taxateur of Makelaarsland Agent wel is langs geweest en je de opdracht tot dienstverlening hebt getekend, kun je ook nog annuleren maar dan betaal je wel de kosten voor de opname van € 250. Je krijgt dan het opnamerapport thuisgestuurd, maar zit verder nergens aan vast. Als je de verkoopopdracht intrekt als de woning op funda staat, dan zijn deze kosten € 500.
De banken die een samenwerking hebben met iDIN en dus digitaal ondertekenen verzorgen, zijn: ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Triodos Bank. Kijk op de veelgestelde vragen pagina van iDIN om te zien wat de actuele status is van de banken.
Dat kunnen kopers en verkopers niet van elkaar zien. Maar wanneer beide partijen getekend hebben, ontvangen zij beide het getekende document in hun mailbox en via het online woningdossier. Makelaarsland houdt in de gaten of partijen getekend hebben. Mocht er na 3 dagen nog niet getekend zijn door één van de partijen dan neemt Makelaarsland contact op met die partij.
Digitaal ondertekenen werkt op desktop (met de muis) de tablet en mobiel (met vinger).
Nee, dat gaat niet. Als je door omstandigheden niet digitaal kunt ondertekenen wordt er door Makelaarsland een ander type document opgesteld dat thuis uitgeprint, ondertekend en opgestuurd kan worden (via mail of post). Dit is een ander document dan het digitale document. Neem dan ook contact met ons op wanneer je dit wilt wijzigen.
Dan kan er helemaal niet digitaal ondertekend worden. Alle partijen moeten digitaal kunnen ondertekenen om dit proces succesvol te laten verkopen. De redenen waarom iemand niet digitaal kan ondertekenen kunnen zijn:
Mocht dit het geval zijn dan zorgt Makelaarsland er voor dat er op de traditionele papieren manier ondertekent gaat worden.
Lees hier meer over hoe digitaal ondertekenen in zijn werk gaat.
In het geval van digitaal ondertekenen vervangt de transactiebon de ontvangstbevestiging. Deze 2 documenten hebben dezelfde functie.
‘Wat is de functie van een ontvangstbevestiging?’ De ontvangstbevestiging is er om vast te stellen op welke datum de wettelijke bedenktijd van 3 dagen van de koper gaat lopen. Als verkoper is het ook goed om deze ontvangstbevestiging (getekend) in bezit te hebben. Zo voorkom je dat er een misverstand ontstaat over het ingaan van de bedenktijd. Het kan namelijk voorkomen dat een koper aangeeft dat hij of zij de koopakte op een later moment (of misschien helemaal niet) heeft ontvangen (ondanks dat zij deze wel helemaal ondertekend hebben). Door de ontvangstbevestiging is voor alle partijen duidelijk op welk moment de bedenktijd is gaan lopen. Lees hier het hele artikel over de ontvangstbevestiging.
Er is geen verschil van functie. De transactiebon ontvang je als je het koopcontract digitaal ondertekend hebt en een ontvangstbevestiging krijg je wanneer je op de traditionele manier op papier heeft getekend. Beide documenten zijn er om vast te stellen op welke datum de wettelijke bedenktijd van 3 dagen van de koper gaat lopen. Lees hier het hele artikel over de ontvangstbevestiging.
In vele opzichten lijken deze twee documenten op elkaar. Echter is het opnamerapport een leidraad en dient als onderbouwing voor het goed uit kunnen brengen van een vraagprijsadvies. Wanneer een hypotheek moet worden aangevraagd door koper of verkoper, is er een taxatierapport nodig. Dit rapport moet worden gevalideerd door een onafhankelijk instituut en is nodig voor hypotheekverstrekkers om te bepalen of het onderpand ook conform de aanvraag van de hypotheek is. Lees meer.
Een medeverkoper is iemand die ook eigenaar is geworden van het pand door middel van een eigendomsbewijs of verklaring van erfrecht. De medeverkoper kan ook de echtgenoot of echtgenote zijn of geregistreerd partner van de eigenaar zijn. Je bent geen medeverkoper als je ongehuwd bent en geen eigenaar bent door middel van een eigendomsbewijs of verklaring van erfrecht.
De ontvangstbevestiging is er om vast te stellen op welke datum de wettelijke bedenktijd van 3 dagen van de koper gaat lopen. Als verkoper is het ook goed om deze ontvangstbevestiging (getekend) in bezit te hebben. Zo voorkom je dat er een misverstand ontstaat over het ingaan van de bedenktijd. Het kan namelijk voorkomen dat een koper aangeeft dat hij of zij de koopakte op een later moment (of misschien helemaal niet) heeft ontvangen (ondanks dat zij deze wel helemaal ondertekent hebben). Door de ontvangstbevestiging is voor alle partijen duidelijk op welk moment de bedenktijd is gaan lopen. Lees meer over de ontvangstbevestiging.
Makelaarsland is een landelijke makelaar, dat betekent dat wij in alle steden en dorpen in Nederland actief zijn. Ons hoofdkantoor zit weliswaar in Alkmaar maar wij bieden onze diensten aan in alle gemeentes in Nederland. Bekijk hier onze stedenpagina, waar je linkjes kunt vinden naar de meest voorkomende steden en dorpen.
Naast onze ML Online dienst hebben wij in een aantal steden ook ML Lokaal. Een Makelaarsland Agent verzorgt jouw volledige aan- of verkoop, inclusief bezichtigingen.
Check hier of er een Makelaarsland Agent actief is in jouw regio.
Telefonisch (088 200 2000) zijn wij bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur en op zaterdag van 9.00 tot 16.00.
Mailen kan natuurlijk altijd: info@makelaarsland.nl
Uitschrijven voor de nieuwsbrief is heel simpel. Klik op deze schrijf-mij-uit-link.
De kosten van een aankoopmakelaar komen voor rekening van de koper en vallen niet binnen de kosten koper. In de kosten koper zitten de kosten die de overheid koppelt aan de overdracht van een woning. Dat zijn onder andere de overdrachtsbelasting, notariskosten voor opmaak leveringsakte en hypotheekakte en inschrijvingskosten van de akten in de registers.
Voor de eigendomsoverdracht gaan koper en verkoper samen naar de notaris. De koper is verplicht een notaris in te schakelen. De notaris is als enige verplicht om de notariële akte op te maken. De notariële akte bestaat uit de eigendomsakte en de hypotheekakte.
Ja, dat kan zeker. Wij hebben professionele fotografen in dienst die een fotoreportage van jouw huis kunnen maken voor € 190. En om het helemaal goed aan te pakken kun je het presentatiepakket voor € 250 bestellen. Dan krijgt jouw woning de aandacht op funda die het verdient.
Bij Makelaarsland begeleiden we je van A tot Z. We staan klaar voor al jouw vragen en geven advies over de te nemen stappen.
We bieden twee diensten aan; ML Online en ML Lokaal.
Je mág zelf de foto’s maken maar dat kunnen wij ook voor je doen voor € 190.
Voor het tarief dat je betaalt, krijg je eigenlijk alles wat je ook van een makelaar gewend bent. Je doet de bezichtigingen en schrijft de aanbiedingstekst voor je huis. Fotografie mág je zelf doen, maar dit kunnen wij ook voor je doen voor € 190. Bekijk wat onze pakketten precies inhouden.
Ja, dat kan in bepaalde regio’s in Nederland met ML Lokaal. Kijk hier of uw regio hieronder valt!
Absoluut.
Voor onze dienst ML Online geldt: Jazeker, wij hebben ook professionele fotografen in dienst, die voor jou een uitgebreide fotoreportage kunnen maken. Voor het schrijven van de teksten sturen we een handleiding en je kunt uiteraard onze adviseurs bellen als je er niet uitkomt. Bovendien worden alle dingen die jij hebt gemaakt eerst beoordeeld door de makelaar.
Bij ML Lokaal kun je alles uit handen geven!
Ons team van adviseurs zit 6 dagen in de week voor je klaar om vragen te beantwoorden, of om je handleidingen of tips toe te sturen.
Ruim goed op. Haal zo veel mogelijk overbodige spullen weg, berg de vuile was op. Zet de wasmand in een kast of desnoods even in de schuur, tandenborstels weg, maak het aanrecht en alle tafelbladen leeg. Laat je huis rust uitstralen. Haal onder andere persoonlijke foto’s, souvenirs, het prikbord en de post weg. We hebben nog meer tips voor je!
Een goede aanbiedingstekst heeft een duidelijke opbouw. Start met een uitgebreide openingsalinea, waarin je de hoogtepunten van jouw woning of omgeving beschrijft. Schrijf vervolgens een aantrekkelijke indeling per verdieping en beschrijf tenslotte een aantal bijzonderheden van de woning. Bekijk nog meer tips!
Jazeker, je krijgt alle promotiematerialen die je bij een ‘gewone’ makelaar ook krijgt.
Wij hebben ervaren dat kijkers het heel prettig vinden als de bewoners de rondleidingen doen. Kijkers kunnen alle vragen meteen stellen en de bewoners weten het meest over het huis en de buurt. Daarbij is rondleiden niet moeilijk.
Door het inschakelen van een NVM aankoopmakelaar ben je verzekerd van deskundigheid, ervaring en marktkennis. Een aankoopmakelaar verdient de investering voor je terug door je duizenden euro’s op de aankoop te besparen en veel tijd uit handen te nemen.
Als verkoper en koper het eens zijn geworden over de prijs, opleveringsdatum en ontbindende voorwaarden, dan moeten de afspraken schriftelijk vastgelegd worden in een koopovereenkomst. Wanneer beide partijen de koopovereenkomst hebben ondertekend, gaat de wettelijke bedenktijd van drie dagen voor de koper in. De koper kan binnen deze tijd nog zonder reden kosteloos afzien van de aankoop. Als de wettelijke bedenktijd is verstreken en ontbindende voorwaarden niet meer van toepassing zijn, kan de overdracht bij de notaris plaatsvinden.
Een verkoper of verkopend makelaar mag biedende partijen niet tegen elkaar uitspelen. Meerdere partijen mogen wel een voorstel uitbrengen op de woning. De verkoper vraagt de 2e partij eenmalig een uiterst voorstel uit te brengen. De verkoper gaat terug naar de eerste partij en vraagt hem tevens een uiterst voorstel uit te brengen. Beide partijen weten niet van elkaar wat zij hebben geboden. De verkoper legt de twee voorstellen naast elkaar en beslist aan wie hij zijn woning verkoopt, of niet. Maar er zijn ook andere methodes:
Je betaalt de makelaarskosten als jouw woning definitief is verkocht. Deze kosten worden verrekend bij de notaris tijdens de eigendomsoverdracht.
Wanneer je je huis gaat verkopen, wil je natuurlijk ook dat je huis op funda komt. Bijna 100% van de woningzoekers begint de zoektocht naar een woning namelijk op deze huizensite. Voor een prominente plaatsing op funda, schakel je een NVM makelaar in. Als particulier kun je huis niet aanmelden op funda. Om je huis op funda extra onder de aandacht te brengen kun je allerlei extra diensten inzetten.
Je kunt jouw huis aanmelden via de pagina op onze website of bel 088 200 2060. Na het aanmelden neemt een van onze adviseurs of een Makelaarsland Agent uit jouw regio contact op voor het inplannen van een afspraak voor de woningopname en een kennismaking.
Het is afhankelijk van de makelaar die je hebt ingeschakeld of je wel of niet moet betalen voor het wijzigen van jouw funda woningpresentatie. Bij de meeste makelaars is het gratis een wijziging door te voeren. Bij Makelaarsland kun je wijzigingen aan jouw woningpresentatie te allen tijde zelf aanpassen via je eigen online woningdossier. Natuurlijk zijn hier geen kosten aan verbonden. Lees meer over het wijzigen van de presentatie.
Een opdracht bij Makelaarsland loopt voor onbepaalde tijd. Dit betekent dat wij jouw verkopend makelaar blijven totdat jouw woning is verkocht en dat jouw huis op funda blijft staan totdat deze is verkocht. Jouw makelaar en het team van Makelaarsland stellen alles in het werk om jouw woning snel te verkopen. Wij hebben ruime ervaring in het verkopen van woningen en zullen alle mogelijkheden aangrijpen om een uitstekend resultaat te behalen.
Jij bent de eigenaar van de woning, dus uiteindelijk bepaal jij zelf de vraagprijs. Een makelaar zal je adviseren welke vraagprijs je het beste kunt stellen, dit gaat altijd in goed overleg. Het kan echter voorkomen dat de vraagprijs die jij wilt hanteren, sterk afwijkt van de vraagprijs die de makelaar adviseert. De makelaar kan van mening zijn dat hij de woning dan niet binnen afzienbare tijd voor de door jou gewenste opbrengst kan verkopen. Lees meer over de vraagprijs.
Woningfotografie is het belangrijkste onderdeel van een woningpresentatie. Op basis van foto’s bepalen potentiële kopers uiteindelijk of zij een bezichtiging aanvragen. Een fotopresentatie moet direct perfect zijn. De eerste weken dat een huis in verkoop staat krijgt deze veel aandacht. Om de beste foto’s van jouw woning te maken geven wij je graag een aantal interieurfotografie tips.
Het funda Presentatie Pakket is de publicatie van interactieve plattegronden, 360° foto’s en een video van jouw woning op funda. Dit pakket zorgt ervoor dat jouw woning langer wordt bekeken en dat er vaker contact met ons wordt opgenomen. Het funda Presentatie Pakket is bijna niet meer weg te denken uit een woningpresentatie. Lees hier meer over het Presentatie Pakket.
Stap 1
Bevestig de framedelen aan elkaar met bijgeleverde bout en moer. Haal de bout en moer los van het onderste paal deel, schuif vervolgens het bovenste gedeelte in het onderste gedeelte en bevestig de paaldelen aan elkaar met bout en moer.
Stap 2
Verwijder de plakstrips van het ‘Te Koop’ bord. Vouw de plakstrips van het bord naar binnen. Plak het bord aan de bovenzijde van het frame.
Stap 3
Op het moment dat jouw woning op Funda gepubliceerd staat, plaats je het tuinbord goed in het zicht.
Bekijk hier meer tips en foto’s
Let op: Dit is alleen van toepassing bij ML Online.
Via 088 200 2000 of op de website van Makelaarsland kun je de verkoopopdracht verstrekken en jouw huis verkopen via Makelaarsland. Wanneer je op onze website de button ‘aanmelden’ aanklikt kun je jouw huis gemakkelijk aanmelden en jouw huis verkopen via Makelaarsland.
Een eigendomsbewijs is het door het Kadaster gewaarmerkte bewijsstuk dat jij de eigenaar bent van de woning. Een eigendomsbewijs hoort bij een woning en is niet persoonlijk. Bij de overdracht van een woning wordt het afschrift van de notaris verstrekt aan de volgende eigenaar. Bekijk wat er in het eigendomsbewijs staat.
Voor het berekenen van de woonoppervlakte gaat funda uit van binnenmaatse metingen (van muur tot muur) van vertrekken met een duidelijke woonfunctie. Makelaars moeten zich bij het berekenen van de woonoppervlakte van een huis beperken tot de netto woonoppervlakte. Volgens de NVM meetinstructie vallen bergruimten, vlieringen en balkons daar bijvoorbeeld niet onder. We hebben nog meer uitleg over het berekenen van de woonoppervlakte.
Voor een woningopname zijn een aantal documenten van belang. De taxateur zal hiernaar vragen:
Documenten bij een woonhuis:
Documenten bij een appartement:
Nadat je ons opdracht tot verkoop van jouw huis hebt gegeven, neemt de taxateur van Makelaarsland of een van onze lokale Agents zo snel mogelijk contact met je op. De taxateur en Makelaarsland Agents zijn lokaal bekend en op de hoogte van de ontwikkelingen bij jou in de buurt. Je moet zelf aanwezig zijn bij de woningopname. De taxateur is namelijk verplicht om jouw identiteit te controleren. De woningopname neemt ongeveer 45 minuten in beslag. Nadat de taxateur de woningopname heeft uitgevoerd, maakt hij of zij zo snel mogelijk het opnamerapport. Daarin staan onder andere de kenmerken van de woning en de geschatte waarde. Je ontvangt het opnamerapport via e-mail en in jouw eigen online woningdossier.
De servicekosten van de Vereniging van Eigenaren zijn de kosten die de eigenaar van een appartementsrecht moet betalen voor het onderhoud aan het gebouw en bijvoorbeeld het schoonmaken van de algemene ruimtes. De VvE bepaalt de servicekosten. In sommige situaties zijn de servicekosten inclusief gas en water. Lees meer over de servicekosten.
Als je een appartement koopt, koop je eigenlijk een onverdeeld aandeel in het gebouw. Dit bestaat vaak uit een appartement en een aandeel in de maatschappelijke ruimtes. Zodra je een appartementsrecht koopt, treed je automatisch toe tot de Vereniging van Eigenaren. Een VvE kan ook slapend zijn, lees wat een slapende VvE is.
Als je een appartement koop word je automatisch (van rechtswege) lid van de Vereniging van Eigenaren. Vaak wordt dit afgekort met VvE. Dit is wettelijk verplicht. Bij een koopappartement koop je eigenlijk een onverdeeld aandeel in het gebouw. Dit wordt ook wel het appartementsrecht genoemd en bestaat uit het appartement en een aandeel in de gemeenschappelijke ruimtes. Wil je meer weten over de VvE?
Een makelaar mag NIET optreden als verkoop en aankoopmakelaar bij één transactie. Een makelaar is nooit onafhankelijk en mag dus alleen voor de belangen opkomen van de verkoper of de koper. Makelaarsland inschakelen als aankoopmakelaar bij de aankoop van een woning die bij Makelaarsland ‘in verkoop’ staat is dus niet mogelijk. Als NVM makelaar mogen wij niet als verkoop- en aankoopmakelaar bij dezelfde woning optreden. Lees verder.
De verkoopmakelaars van Makelaarsland begeleiden jou tijdens het gehele verkoopproces. Je krijgt een persoonlijke makelaar toegewezen als je je woning met Makelaarsland besluit te verkopen. Jouw makelaar of Makelaarsland Agent bespreekt met jou de gehele woningpresentatie en verkoopstrategie, verzorgt de onderhandelingen, controleert alle stukken en maakt de koopovereenkomst op wanneer er overeenstemming is bereikt met een koper.
Wij bieden twee diensten; ML Online en ML Lokaal. Kijk hier wat het verschil is.
Bekijk hier ons team van Makelaars.
Het verschil tussen aankoopmakelaar en verkoopmakelaar zit in de partij voor wie de makelaar de belangen behartigt. Een makelaar is nooit onpartijdig en behartigt altijd de belangen van óf de verkoper óf de aankoper. Als verkoper of koper van een woning ben je niet verplicht een makelaar in te schakelen. Omdat een makelaar zeer veel kennis en ervaring heeft in verkopen en/of aankopen van woningen is het wel sterk aan te raden een makelaar in te schakelen. Lees meer over de verschillen tussen een aankoopmakelaar en verkoopmakelaar
Lees meer over de aankoopmakelaar.
Lees meer over een verkoopmakelaar.
De NVM is de grootste Nederlandse vereniging voor makelaars en vastgoeddeskundigen. De Nederlandse Vereniging voor Makelaars is thuis in alle marktsegmenten en geeft doelgerichte ondersteuning aan de aangesloten leden. Kwaliteit staat voorop bij een NVM makelaar. Particulieren ervaren deze kwaliteit gedurende het gehele verkoop- en aankoopproces. Verkopers en aankopers kunnen rekenen op uitstekende begeleiding door een NVM makelaar, Bekijk hier alle voordelen van een NVM makelaar.
Je ontvangt de koopovereenkomst woning als je akkoord hebt bereikt over de verkoopprijs, de aanvaardingsdatum en de aanvullende voorwaarden. Zodra er overeenstemming is bereikt, is het van belang dat alle afspraken schriftelijk bekrachtigd worden. De makelaar maakt na ontvangst van alle benodigde gegevens de koopovereenkomst van de woning op. Deze overeenkomst moet door beide partijen ondertekend worden. Gebruikelijk is dat de koopovereenkomst binnen 10 dagen na overeenstemming wordt getekend.
Bij de verkoop van een oude woning, kan er bepaald worden om een ouderdomsclausule op te nemen in de koopovereenkomst. In de ouderdomsclausule staat dat de koper bekend is met de ouderdom van de woning en dat de gevolgen van verborgen gebreken die het gevolg zijn door deze ouderdom, voor risico van de koper komen. Deze clausule legt de verantwoordelijkheid bij de koper en vermeldt dat de verkoper niet instaat voor de kwaliteit van een aantal onderdelen van de woning. Omdat de clausule geen standaardbepaling is in de NVM koopakte, wordt deze handmatig toegevoegd.
Bij het kopen van een huis, zijn er vaak een aantal roerende goederen en onroerende goederen die bij de koop zijn inbegrepen. Hiervan wordt de lijst van zaken opgesteld. De verkoper kan op de lijst van zaken behorende bij de koopakte aangeven welke roerende goederen en onroerende goederen bij de woning horen en overgenomen kunnen worden en welke goederen de verkoper wil meenemen. Het is verstandig om de lijst van zaken samen door te lopen, zodat duidelijk is wat er achterblijft in de woning. Hierdoor kunnen eventuele problemen voorkomen worden.
Bij de koop van een woning word je in de meeste gevallen eigenaar van de woning en van het perceel grond waar de woning op staat. Je kunt ook een woning kopen met een recht van erfpacht. In dit geval word je wel eigenaar van de woning, maar geen eigenaar van de grond waar de woning op staat staat (grond is in bruikleen). Je krijgt het recht om de grond en het daarop gebouwde huis te gebruiken, maar de grond blijft in eigendom van een ander. Omdat een ander eigenaar is, zijn er voorwaarden aan het erfpachtrecht verbonden. Deze voorwaarden staan vermeld in de erfpachtovereenkomst. In veel gevallen dient er een vergoeding (canon) betaald te worden voor het gebruik van de grond.
De leveringsakte is de juridische uitwerking van de koopovereenkomst die is gesloten tussen koper en verkoper. De akte van levering wordt ook wel transportakte genoemd en is het document waarmee de woning officieel aan de koper wordt geleverd en op de koper zijn naam komt te staan. De akte van levering wordt opgesteld door een notaris en wordt getekend door de koper, de verkoper en de notaris. Na de ondertekening wordt de akte van levering ingeschreven in de openbare registers en is de koper officieel eigenaar van de woning. Na de inschrijving ontvangt de koper een afschrift, dit is het eigendomsbewijs.
In de nota van afrekening, die je van de notaris ontvangt, staan de bedragen vermeld die je met betrekking tot de aan- of verkoop van een woning ontvangt of betaalt. De volgende kosten kun je tegenkomen:
De inspectie vindt vlak voor de eigendomsoverdracht plaats. Partijen (koper en verkoper) spreken meestal een uur voor de overdracht af. Mits de notaris, waar de overdracht plaatsvindt, in de buurt is. Eerder of zelfs een dag van te voren is uiteraard in overleg ook mogelijk, zolang de woning leeg is en er geen wijzigingen meer plaatsvinden tussen de inspectie en de eigendomsoverdracht.
Jazeker. Naast dat de koper vanuit de getekende koopovereenkomst het recht heeft om de woning nog een laatste keer te inspecteren is het ook verstandig om te doen. Een inspectie vooraf zorgt er namelijk voor dat iedereen met een gerust gevoel naar de overdracht gaat en verrassingen achteraf worden voorkomen. Makelaarsland adviseert om de bevindingen vast te leggen in het inspectieformulier. Ook is het gebruikelijk om tijdens de inspectie de meterstanden te noteren op het meterstandenformulier.
De inspectie duurt, afhankelijk van de grootte van de woning, circa drie kwartier en is bedoeld als laatste controle en het opnemen van de meterstanden voor de energieleverancier.
Op het moment dat er een (verborgen) gebrek wordt geconstateerd dient er uitgezocht te worden of verkoper hiervoor verantwoordelijk is en zo ja, hoe dit opgelost gaat worden. Dit kan dan worden vastgelegd op het inspectieformulier en later aan de notaris worden overhandigd. Mocht het ingewikkelde of ingrijpende gevolgen hebben, dan kan ook de makelaar geraadpleegd worden om hierin te adviseren of te bemiddelen
Door tijdens de inspectie van de woning een meterstandenformulier in te vullen, heeft u de eindstanden in een duidelijk overzicht staan. Je stuurt deze naar jouw eigen energieleverancier.
Nee, dit is niet nodig. Je hoeft deze alleen naar je eigen energieleverancier te sturen.
Neem dan contact op met de notaris. Je hoort de stukken ongeveer drie dagen vóór de overdracht van je huis te ontvangen.
Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht van een huis heeft de notaris al in zijn bezit. En vergeet niet de sleutels van de woning mee te nemen. Traditioneel worden deze na de ondertekening bij de notaris overhandigd.
Het is gebruikelijk dat er, voor de eigendomsoverdracht van een huis, een inspectie plaatsvindt. Verkoper en koper gaan samen door de, dan leegstaande, woning om te controleren of de woning wordt opgeleverd zoals afgesproken. Ook de lijst van zaken behorende bij de koopakte wordt op dit moment doorgenomen. Wanneer er bijvoorbeeld is overeengekomen dat de vaatwasmachine bij de koop is inbegrepen, wordt op het moment van de inspectie bekeken of deze er nog staat én naar behoren functioneert. Het transport is de eigendomsoverdracht van de woning. Dit is dus niet het moment dat een koopovereenkomst wordt getekend maar het moment dat je naar de notaris gaat voor de juridische overdacht, ook wel levering genoemd, en de sleuteloverdracht.
Een koper moet overdrachtsbelasting betalen bij de overdracht van een bestaande woning. De overdrachtsbelasting is 2%. Voor andere onroerende zaken, zoals bedrijfspanden betaal je 6% overdrachtsbelasting. Overdrachtsbelasting is een onderdeel van Kosten Koper. De opbrengst hiervan wordt gebruikt door het Rijk voor voorzieningen zoals wegen en gezondheidszorg.
Als koper van een woning en dan met name van een bestaande woning, zie je achter de vraagprijs meestal de afkorting ‘k.k.’ staan. Dit staat voor kosten koper. Dit houdt in dat jij als koper, naast de uiteindelijke koopsom, ook de bijkomende kosten moet betalen. Je kunt er vanuit gaan dat deze kosten ongeveer 6% van de koopsom bedragen. De kosten die worden bedoeld als kosten koper aankoop huis zijn o.a.: 2% overdrachtsbelasting, notariskosten en kadastrale rechten. Bekijk hier wat je nog meer moet betalen bij de aankoop van een huis.
De makelaarscourtage is geen onderdeel van de kosten koper en dient de koper apart te betalen. Hier vind je meer uitleg over de makelaarscourtage en de kosten koper.
Sommige panden staan op grond waarop erfpacht rust. Dit houdt in dat de koper het gebruiksrecht van de grond heeft, maar de grond niet in bezit heeft. Uitgifte van erfpacht of erfhuur kan voor een bepaalde of onbepaalde periode zijn. In de meeste gevallen gaat het om een onbepaalde periode. Elke grondeigenaar (particulier of gemeente) kan zijn eigen erfpachtvoorwaarden stellen. Lees meer over erfpacht.
De verkoper heeft een meldingsplicht, dit houdt in dat alle bekende gebreken, zowel juridisch als bouwtechnisch, gemeld moeten worden aan een potentiële koper. De koper heeft ook een onderzoeksplicht. Wanneer een koper niet zeker is van de onderhoudstoestand van een woning, dan adviseren wij een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren. Voor juridische zaken, zoals bestemmingsplannen in de buurt, kan de koper de gemeente en het kadaster raadplegen. Ook kunnen kopers ervoor kiezen zelf een (NVM) aankoopmakelaar in te schakelen om hun belangen te behartigen en te wijzen op alle relevante zaken. Lees meer over de onderzoeksplicht.
De koopakte (ook wel koopovereenkomst genoemd) inschrijven in het Kadaster adviseren wij de koper te allen tijde. Het doel van registratie is dat de koper wettelijk beschermd wordt tegen een aantal risicovolle situaties, die kunnen plaatsvinden tussen het moment van het tekenen van die ‘voorlopige’ koopovereenkomst en het moment waarop het eigendom overgaat van eigenaar. Het inschrijven van een koopakte is geen verplichting. Bekijk welke risicovolle situaties er kunnen ontstaan.
Je brengt een bod uit bij de verkopende partij. In de meeste gevallen heeft de verkoper van de woning een verkoopmakelaar ingeschakeld om zijn belangen te behartigen. Je brengt een bod dan dus uit bij de verkopend makelaar. Je kunt het bod uitbrengen per e-mail, via de website van de makelaar of telefonisch. Om voor iedereen duidelijk te stellen wat het voorstel inhoudt (prijs, voorwaarden, oplevering), raden wij het aan om het bod altijd per e-mail te bevestigen. De verkopend makelaar bespreekt het voorstel met zijn klant en adviseert de verkoper in de te nemen stappen. De verkopende partij kan je bod accepteren, afwijzen of een tegenvoorstel uitbrengen. Lees meer over hoe je een bod uitbrengt.
Een woning bezichtigen bij Makelaarsland kan snel en gemakkelijk geregeld worden. Via ons woningaanbod kun je de woning die je wilt bezichtigen opzoeken en bij de woningpresentatie vraag je een bezichtiging aan. Klik hiervoor op de button ‘Bezichtiging aanvragen’ bij de woningpresentatie.
De gemiddelde kosten voor een aankoopmakelaar zijn € 2.431 (bron: NVM). De kosten die een aankoopmakelaar rekent voor zijn diensten, verdient een goede makelaar gemakkelijk voor je terug. Een NVM aankoopmakelaar behartigt jouw belangen, laat zich niet leiden door emoties en heeft de kennis en ervaring die je van een professional mag verwachten.
Makelaarsland rekent 1.860 voor een afgeronde aankoop (in bepaalde regio’s in Nederland). Lees meer.
Een bankgarantie houdt in dat de bank verklaart dat zij garant staan voor de waarborgsom als jij dit bedrag niet kunt nakomen. De bank zal dit bedrag omzetten in een lening. Zo kun jij het bedrag in termijn terugbetalen. Meer weten over wanneer er bankgarantie nodig is?
Zolang er geen is gesloten, kunnen zowel de koper als verkoper niet worden gehouden aan nakoming. Een mondelinge overeenstemming is dus niet bindend. Tot het meewerken aan het opmaken van een schriftelijke koopovereenkomst kan de verkoper niet gedwongen worden.
Er zijn een aantal gebouwen waar geen energielabel voor aangevraagd hoeft te worden. Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen waarvoor geen energie gebruikt wordt om het binnenklimaat te regelen (zoals schuren en garages); beschermde monumenten (volgens de Monumentenwet 1988 of volgens een provinciale of gemeentelijke monumentenverordening). Bekijk hier de hele lijst van gebouwen.
Het voorlopig energielabel of huidig geregistreerd energielabel van een woning is te controleren via zoekuwenergielabel.nl.
Het energielabel voor woningen geeft met klassen (A++ tot en met G) en kleuren (donkergroen tot en met rood) aan hoe energiezuinig een huis is, in vergelijking met soortgelijke huizen. Energielabel A++ (donkergroen) is zeer zuinig, energielabel G (rood) is zeer onzuinig.
Je kunt op de site van de rijksoverheid een energielabel aanvragen. Een erkende deskundige controleert jouw aanvraag en je krijgt het definitieve energielabel thuisgestuurd. De kosten verschillen tussen enkele euro’s of enkele tientjes. De afgelopen jaren is er veel te doen geweest omtrent het energielabel en de verplichtingen zijn vaak gewijzigd. Kijk voor de meest actuele stand van zaken op de website van de Rijksoverheid.
Ja, per 1 januari 2015 is het energielabel verplicht bij de presentatie en de oplevering van jouw woning, als deze is verkocht. Mocht je het label tijdens de overdracht van je woning niet in je bezit hebben, dan loop je het risico op een boete die kan oplopen tot € 400.
Verkoper en koper zijn in onderhandeling als de kopende partij een bieding heeft uitgebracht, waarop de verkopende partij heeft gereageerd middels een tegenbod. Let op: een koper is nog niet in onderhandeling op het moment dat hij een voorstel uitbrengt op de woning en de verkoper heeft nog niet gereageerd met een tegenvoorstel.
Na ondertekening van de koopovereenkomst heeft de koper, volgens de wet, drie dagen bedenktijd. De wettelijke bedenktijd is een dwingend recht (er mag niet van afgeweken worden). De koper heeft het recht om binnen deze 3 dagen van aankoop van de woning af te zien. De bedenktijd begint te lopen om 0.00 uur na de dag waarop de koper een exemplaar van de door hem en de verkoper ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen.
De aanvaardingsdatum huis (ook wel overdrachtsdatum, transportdatum of datum van levering genoemd), is de datum waarop de koper eigenaar wordt van de woning. Na het tekenen van de akte van levering ontvangt de koper de sleutels van zijn nieuwe huis. De aanvaardingsdatum is ook onderdeel van de onderhandelingen.
Het voorbehoud voor uitvoeren van een bouwkundige keuring houdt in dat de koper, na overeenstemming bereikt te hebben, een bouwkundige keuring laat uitvoeren. Mochten uit deze keuring belangrijke zaken naar voren komen die de koop van de woning belemmeren, dan heeft de koper het recht om de koop kosteloos te ontbinden.
De NVM No-Risk Clausule houdt in dat een koper een woning koopt, mits zijn/haar eigen woning verkocht wordt binnen een gestelde termijn. Deze clausule wordt opgenomen in de koopovereenkomst. Groot voordeel van deze clausule is dat verkoper meer kans heeft op het aantrekken van een koper die niet eerst hoeft te wachten totdat zijn/haar woning verkocht is. Natuurlijk geldt het ook andersom. Jij kunt jouw droomwoning ook gaan aankopen op basis van de No-Risk Clausule. Dit bevordert de doorstroom op de woningmarkt. Je heeft de zekerheid dat jouw woning verkocht is onder bepaalde voorwaarden zoals verkoopprijs, aanvaardingsdatum etc. Omdat jouw woning gedurende de No-Risk clausule te koop blijft aangeboden loop je weinig risico.
Een huis kopen met Nationale Hypotheek Garantie houdt in dat je veilig en verantwoordelijk een huis koopt. Je koopt namelijk met de garantie dat de hypotheekverstrekker al het uitgeleende geld terugkrijgt als het huis bij gedwongen verkoop minder opbrengt dan de waarde van de totale hypotheekschuld. Lees meer over de Nationale Hypotheek Garantie.
De ontbindende voorwaarden bij het kopen van een huis zijn voorwaarden die een koper kan laten opnemen in de koopovereenkomst om de kans te waarborgen dat de koop ontbonden kan worden als aan de gestelde voorwaarden niet wordt voldaan. Ontbindende voorwaarden hebben veelal betrekking op het verkrijgen van financiering, Nationale Hypotheek Garantie en een bouwtechnische keuring. Bekijk de meest voorkomende ontbindende voorwaarden.
De meldingsplicht verkoper houdt in dat verkoper gebreken die bij hem bekend zijn, direct moet melden aan een potentiële koper. Dit geldt niet voor de gebreken die duidelijk zichtbaar zijn voor de koper. Ook moet de verkoper de rechten van anderen op zijn perceel melden aan de koper. De potentiële koper wordt zo, voordat hij overgaat tot het kopen van een huis, op de hoogte gesteld van de onderhoudstoestand van de woning. Bekijk voorbeelden van zaken die verplicht bent te melden.
Als de potentiële koper na de bezichtiging nog interesse in jouw woning heeft, laat de aankopend makelaar of de potentiële koper snel genoeg van zich horen. Bijvoorbeeld om een tweede bezichtiging aan te vragen of om een bod uit te brengen. Omdat veel woningzoekers meerdere woningen bezichtigen, voordat zij overgaan tot een aankoop, kan het vaak wel even duren voordat je weet waar je aan toe bent. Om belangstellenden op een laagdrempelige manier een reactie op jouw woning te vragen, heeft Makelaarsland de woningreview ontwikkeld.
Zelf bezichtigingen doen, is helemaal niet zo moeilijk. Jij kent jouw eigen woning en de buurt immers als beste en kan zo alle vragen meteen beantwoorden. Je bent zelf enthousiast over het huis waar je waarschijnlijk al vele jaren met plezier hebt gewoond, dat straal je uit tijdens de rondleiding. Daarnaast ben je voor een bezichtiging niet aan kantoortijden gebonden en kun je uitgebreid de tijd nemen om kandidaten rond te leiden. Natuurlijk hebben we meer tips voor je.
Als je toch graag de bezichtigingen wilt laten verzorgen door een van onze Makelaarsland Agents? Kijk dan snel of er een Agent bij jou in de buurt actief is!
Dat doet jouw makelaar, dé onderhandelspecialist. Geïnteresseerden brengen een bod uit bij Makelaarsland. Dit kan telefonisch of via de button ‘Doe een bod’ bij jouw woningpresentatie op de site van Makelaarsland. Jouw makelaar neemt het bod in behandeling en begeleidt de rest van het verkoopproces.
Heb je het woord ‘Buckaroo’ op een afschrift van Makelaarsland zien staan en vraag je jezelf af wat dat betekent? Buckaroo is een betaaloplossing (of payment service provider, zoals ze het zelf noemen) die wij inzetten om via iDeal de kosten voor jouw bestelling te innen. Op jouw rekeningafschrift kun je de betaling terugvinden onder de naam Buckaroo Stichting Derdengelden. Dit is de naam die Buckaroo hanteert.
In de koopovereenkomst (die je toegestuurd krijgt door jouw makelaar) worden de afspraken tussen de koper en de verkoper vastgelegd. Deze moet door beide partijen worden ondertekend en verstuurd worden naar de notaris. Wij versturen alle desbetreffende stukken naar de notaris keuze van de koper. De koopovereenkomst wordt daarom gezien als het belangrijkste document bij het aankopen of verkopen van een woning.
Als je kijkers hebt rondgeleid, ben je natuurlijk heel erg benieuwd wat de potentiële koper van jouw huis vindt. Maar tijdens een bezichtiging geeft de belangstellende weinig prijs over wat hij écht van de woning vindt. Direct persoonlijk om een reactie vragen na de bezichtiging geeft dus niet altijd het juiste beeld. De Makelaarsland Woningreview biedt dé ideale oplossing! De Woningreview is een korte, digitale enquête die uitgestuurd kan worden naar de belangstellende na een bezichtiging. Met de Woningreview krijg je betrouwbare feedback over jouw woning.
De NVM is een branchevereniging voor makelaars. Zij vormt een netwerk van makelaars die een zekere kwaliteit bieden. NVM makelaars voldoen aan strenge opleidingseisen en kwaliteitseisen. Als je een NVM makelaar inschakelt, is kwaliteit dus altijd gegarandeerd.
Als je besluit om jouw huis met ons te verkopen, dan komt er altijd een taxateur van Makelaarsland langs om de woningopname te doen. Je ontvangt van ons een opnamerapport van de woning. Een taxatierapport heb je voor de verkoop van je woning niet nodig. Wij zijn dus verantwoordelijk én aansprakelijk voor de correcte presentatie van de woning. Daarom moeten we deze woning met eigen ogen zien en kunnen we niet ‘zomaar’ iets overnemen uit een bestaand rapport van een collega taxateur. De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) verplicht een makelaarskantoor te allen tijde de woning minimaal één keer gezien te hebben.
Wanneer je besluit om met ons te verkopen, is een woningopname met Makelaarsland verplicht. Ook als er al een taxateur is geweest. Wij zijn als NVM Makelaarskantoor aansprakelijk én verantwoordelijk voor de correcte presentatie van de woning. Daarom willen wij jouw huis met eigen ogen zien en kunnen we niet een bestaand rapport overnemen. Wíj gaan de woning samen met jou verkopen dus wij moeten er ook echt zelf geweest zijn.
Ja dat kan zeker. Wij hebben een aantal professionele fotografen in dienst, die voor € 190 graag een prachtige fotoreportage maken van jouw huis. Wilt u meer weten? Kijk dan hier voor meer informatie over onze presentatiemogelijkheden.
De Makelaarsland verkoopstrategie is een helder plan van aanpak tijdens de voorbereiding van de verkoop. Tijdens het strategiegesprek bepaalt jouw makelaar samen met jou dé verkoopmethode afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld: groter of kleiner wonen, overlijden, samenwonen, verzorgingstehuis of emigreren. Je bespreekt de verkoopverwachting, de hoogte van jouw hypotheek en gewenste aanvaardingsdatum. In de strategie bepaal je ook de vraagprijs en promotie van jouw huis afgestemd op de huidige markt. Denk bijvoorbeeld aan het klusteren in kijkmiddagen en verkoop bij inschrijving bij overmatige belangstelling. Of een ludieke verkoopstart met sneak preview, waarbij we actief focussen op latente woningzoekers.
De gratis Makelaarsland app zorgt ervoor dat jij, waar je ook bent, 24/7 op de hoogte bent van de voortgang van jouw verkoop. Via de app heb je contact met jouw makelaar, plaats je foto’s en teksten, ontvang je biedingen en bezichtigingsaanvragen én heb contact met potentiële kopers om bezichtigingen in te plannen. Lees hier meer over de app. Ook als je verkoopt met ML Online is onze app een uitkomst.
Ben je op zoek naar jouw droomhuis? Ook dan biedt de Makelaarsland app uitkomst. Na het aanmaken van een zoekopdracht in de app, krijg je dagelijks nieuw aanbod te zien, dat voldoet aan jouw wensen. Je kunt favoriete woningen bewaren en je ontvangt meldingen van ontwikkelingen rondom deze te koop staande woningen. Maak een zoekopdracht aan en wees er als eerste bij! Lees hier hoe het werkt.
‘Ja, ik wil deze video kijken!’, denkt je natuurlijk. Klik dan op de knop Akkoord.
Hiermee plaats je automatisch de cookies van het niveau ‘Compleet’, waardoor onze site optimaal werkt. Meer info over onze cookies: privacyverklaring. Hier kun je je keuze achteraf ook altijd aanpassen.
Bij Makelaarsland gebruiken wij cookies. Kies één van de opties om de gewenste cookies te plaatsen. Meer informatie? Klik hieronder op ‘toon details’.
Werkt optimaal! Ervaar
Makelaarsland op z'n best.
Het kan beter. Nog niet
optimaal en persoonlijk.
Terug naar de basis. Het
gebruiksgemak ontbreekt.
Uitleg over onze cookies Cookies zijn kleine bestandjes die wij op je computer, tablet of mobiele telefoon plaatsen als je onze website of app gebruikt. Soms zijn ze noodzakelijk, maar niet altijd. In onderstaand schema zie je precies welke cookies we bij elk niveau plaatsen. Je kunt jouw keuze natuurlijk altijd aanpassen. Nog meer weten? Bekijk onze privacyverklaring.
Als je alleen de noodzakelijke cookies wenst, stel dan 'Matig' in. Het kan zijn dat je hierdoor minder gebruiksgemak ervaart. Als je kiest voor dit niveau dan blijft het mogelijk dat je boodschappen of aanbiedingen van Makelaarsland ontvangt, maar die zijn dan niet specifiek voor jou geselecteerd. De keuze voor 'Matig' betekent ook dat er geen gegevens worden onthouden en dat er geen rekening gehouden kan worden met persoonlijke voorkeur. Wil je dit liever wel? Kies dan voor een ander niveau. Wij plaatsen bij 'Matig' de volgende noodzakelijke cookies:
Aanbieder | Naam | Omschrijving |
MIJN MAKELAARSLAND | __RequestVerificationToken | Helpt Cross-Site Request Forgery (CSRF) -aanvallen te voorkomen. Vervalt na elke sessie. |
MAKELAARSLAND | ml_user_accepted | Hiermee kunnen wij zien wanneer de gebruiker cookies heeft geaccepteerd. Vervaltermijn: 1 jaar. |
MAKELAARSLAND | ml_accepted | Hiermee kunnen wij zien welk cookie niveau de gebruiker heeft geaccepteerd. Vervaltermijn: 1 jaar. |
Kies je voor ‘Voldoende’? Dan kunnen we je bezoekerservaring iets verbeteren. Wij kunnen jouw inloggegevens voor je onthouden of bijvoorbeeld lokaal woningaanbod tonen. Ook kunnen wij online gedrag analyseren en zo onze website steeds beter maken. Het blijft mogelijk dat je boodschappen van Makelaarsland ontvangt op websites en apps van andere partijen, maar die zijn dan niet specifiek voor jou geselecteerd. Wil je de optimale gebruikersbeleving ervaren? Kies dan voor ‘Compleet’. Naast cookies van het niveau ‘Matig’, plaatsen wij bij ‘Voldoende’ de volgende voorkeuren- en statistiekencookies:
Aanbieder | Naam | Omschrijving |
GOOGLE ANALYTICS | _ga | Registreert een unieke ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt. Vervaltermijn: 26 maanden. |
GOOGLE ANALYTICS | _gat | Gebruikt door Google Analytics om verzoeksnelheid te vertragen. Vervalt na elke sessie. |
GOOGLE ANALYTICS | _gid | Registreert een unieke ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt. Vervalt na elke sessie. |
HOTJAR | _hjCookieTest | Helpt bezoekersgedrag bij te houden en te analyseren, zoals paginagebruik en sitenavigatie. Die informatie helpt om de ervaring en prestaties van de website te verbeteren. Vervalt na elke sessie. |
HOTJAR | _hjIncludedInSample | Deze sessiecookie is ingesteld om Hotjar te laten weten of die bezoeker is opgenomen in de steekproef die wordt gebruikt om Heatmaps, trechters, opnames, etc. te genereren. Vervaltermijn: 3 maanden. |
MAKELAARSLAND | Ml_location | Hiermee tonen we op basis van geolocatie woningaanbod op onze homepage. Vervaltermijn: 6 maanden. |
MIJN MAKELAARSLAND | .MLLOGIN | Wordt gebruikt om logingegevens te onthouden tussen meerdere browser sessies. Permanente cookie. |
Zo haal je het meeste uit Makelaarsland.nl. Je gegevens worden onthouden en je geeft hiermee toestemming om jouw bezoek op persoonsniveau te analyseren en deze analyses te gebruiken voor persoonlijke boodschappen op Makelaarsland.nl en sites van andere partijen. Ook geef je ons toestemming om jouw IP-adres met deze partijen te delen. Naast cookies van het niveau ‘Voldoende’, plaatsen wij de volgende marketingcookies:
Aanbieder | Naam | Omschrijving |
AB TASTY | ABTasty | Registreert informatie over campagnes (AB Tasty Visitor ID, campaign ID, variations ID, timestamps). Vervaltermijn: 1 jaar. |
AB TASTY | ABTastySession | Registreert een unieke sessie-ID en te zien of een gebruiker zich in een zelfde navigatiesessie bevindt. Vervalt na elke sessie. |
AB TASTY | ABdebug | Hiermee kan ABTasty zien of de gebruiker cookies heeft geaccepteerd. Vervalt na elke sessie. |
DOUBLE CLICK | IDE | Gebruikt door Google DoubleClick om de acties van de websitegebruiker te registreren en te rapporteren na het bekijken of klikken op een van de advertenties van de adverteerder (van Makelaarsland en ING) met het doel om de effectiviteit van een advertentie te meten en om gerichte advertenties aan de gebruiker te presenteren. Vervaltermijn: 1 jaar. |
DOUBLE CLICK | test_cookie | Gebruikt om te controleren of de browser van de gebruiker cookies ondersteunt (op het Doubleclick account van Makelaarsland en ING). Vervalt na elke sessie. |
GOOGLE ADWORDS | ads/ga-audiences | Gebruikt door Google AdWords (op het Google Adwords account van Makelaarsland en ING) om bezoekers die waarschijnlijk naar klanten converteren om te zetten op basis van het online gedrag van de bezoeker op verschillende websites. Vervalt na elke sessie. |
ads/user-lists/# | Gebruikt door Google wanneer een gebruiker een pagina op een website bezoekt die een remar-ketingtag bevat. Google plaatst een cookie op het apparaat van de gebruiker en voegt de cookie toe aan een 'gebruikerslijst' (op het Google account van Makelaarsland en ING). Vervalt na elke sessie. | |
GOOGLE ANALYTICS | collect | Gebruikt om gegevens naar Google Analytics te verzenden over het apparaat en het gedrag van de bezoeker. Traceert de bezoeker op verschillende apparaten en marketingkanalen. Vervalt na elke sessie. |
fr | Dit gebruikt Facebook om een reeks advertentieproducten te leveren, zoals realtime bieden van externe adverteerders. Vervaltermijn: 3 maanden. | |
RELAY42 | _stCookietest _svs _svtri _svlet |
Deze cookies zijn ingesteld om een gebruiker te identificeren en een gebruikersprofiel te maken (op het Relay42 account van ING). Dit betekent dat ING u via Relay42 kan retargetten. _stCookietest en _svlet worden verwijderd als de sessie verlopen is. _svs en _svtri hebben een vervaltermijn van 2 jaar. |
YOUTUBE | VISITOR_INFO1_LIVE | Hiermee wordt geprobeerd de bandbreedte van gebruikers te schatten op pagina's met geïntegreerde YouTube-video's. Vervaltermijn: 179 dagen. |
YOUTUBE | PREF | Registreert een unieke ID die door Google wordt gebruikt om statistieken bij te houden over hoe de bezoeker YouTube-video's gebruikt op verschillende websites. Vervaltermijn: 8 maanden. |
YOUTUBE | YSC | Registreert een unieke ID om statistieken bij te houden van welke video's van YouTube de gebruiker heeft gezien. Vervalt na elke sessie. |
YOUTUBE | @@History/@@scroll|# | Niet geclassificeerd. Vervalt na elke sessie. |
YOUTUBE | GPS | Registreert een unieke ID op mobiele apparaten om tracking mogelijk te maken op basis van geografische GPS-locatie. Vervalt na elke sessie. |