Eigendomsoverdracht woning: Wat gaat er gebeuren?

Als de bedenktijd en de data van eventuele ontbindende voorwaarden verstreken zijn, is de koop definitief. Nu rest nog de dag dat de eigendomsoverdracht woning plaatsvindt. De eigendomsoverdracht vindt plaats bij de notaris.

Eigendomsoverdracht

Voor de eigendomsoverdracht gaan jullie ( koper en verkoper) samen naar de notaris. De koper is verplicht een notaris in te schakelen. De notaris is als enige verplicht om de notariële akte op te maken. De notariële akte bestaat uit de eigendomsakte en de hypotheekakte.

Transportakte en hypotheekakte

De eigendomsakte wordt ook wel transportakte, de juridische levering of de leveringsakte genoemd. De hypotheekakte is het officiële contract dat hoort bij de hypotheek die afgesloten is bij het huis. Als beide documenten kloppen wordt de notariële akte getekend en de koopsom voldaan. Vanaf dit moment is de koper officieel de trotse eigenaar van een nieuwe woning. Verkoper overhandigt tot slot de sleutels van het huis aan de koper. De notaris zorgt voor het inschrijven van de transportakte en hypotheekakte in de daarvoor bestemde registers. De eigendomsoverdracht is dan een feit.

Koopsom huis

De financiële afwikkeling van een overeenkomst vindt plaats tijdens de eigendomsoverdracht van uw woning. Enige dagen na de eigendomsoverdracht zal de koopsom op uw rekening worden bijgeschreven. Heeft u nog schulden op de woning, zoals een hypotheek, dan zullen deze eerst in mindering worden gebracht op het aan u over te maken bedrag. De notaris die de overdracht behandelt, zal hiervoor zorgdragen. Indien de koopsom van de woning lager is dan de hypotheekschuld, dient u er wel zorg voor te dragen dat u het verschil voor de eigendomsoverdracht aan de notaris overmaakt.

Wat moet ik meenemen naar de notaris voor de overdracht van mijn huis?

Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht van een huis heeft de notaris al in zijn bezit. En vergeet niet de sleutels van de woning mee te nemen. Traditioneel worden deze na de ondertekening bij de notaris overhandigd.

U dient de stukken ongeveer drie dagen vóór de overdracht van uw huis te ontvangen. Is dit bij u niet het geval? Neem dan contact op met de notaris.

Meterstanden doorgeven bij verhuizing

Door tijdens de inspectie van de woning een meterstandenformulier in te vullen, heeft u de eindstanden in een duidelijk overzicht staan. Zo voorkomt u eventuele misverstanden. U stuurt dit formulier naar uw energieleverancier.

Download hieronder direct uw meterstandenformulier.

Ik wil een meterstandenformulier!

Moet ik voor de overdracht alle gaatjes in muren dichten?

De woning dient geleverd te worden in dezelfde staat als tijdens de inspectie van de woning. Zaten er tijdens de bezichtiging gaten in de muur met pluggen en met haakjes, waar bijvoorbeeld schilderijen aan hingen, dan hoeven die niet gedicht te worden. Mochten er kleden zijn neergelegd of schilderijen zijn opgehangen om ernstige beschadigingen uit zicht te krijgen dan moeten deze wel hersteld worden voor de overdracht.

Heeft u een vraag over de eigendomsoverdracht van uw (nieuwe) woning, of kunnen wij u ergens anders mee helpen? Vraag dan nu een gratis en vrijblijvend informatiegesprek aan!

Veel gestelde vragen over eigendom van woning

Hoe verloopt de eigendomsoverdracht?

Wat is een eigendomsbewijs woning?

Wat is een leveringsakte?

Alle veelgestelde vragen

‘Ja, ik wil deze video kijken!’, denkt u natuurlijk. Klik dan op de knop Akkoord.

Hiermee plaatst u automatisch de cookies van het niveau ‘Compleet’, waardoor onze site optimaal werkt. Meer info over onze cookies: privacyverklaring. Hier kunt u uw keuze achteraf ook altijd aanpassen.